برای اولین بار و به تازگی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بر اساس ارزیابی Museum World Ranking با رتبه ۳۲۲ در فهرست برترین موزه های جهان قرار گرفت.

باغ موزه دفاع مقدس

همشهری آنلاین- الناز عباسیان: سردار محمدقاسم ناظر، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درباره چگونگی قرارگرفتن این موزه در لیست موزهای جهانی در گفتگو با خبرنگار همشهری اظهار داشت: «این موزه با پیگیری های بخش امور بین الملل خود، اخیرا در فهرست برترین موزه های جهان نیز به ثبت رسید که در وبسایت museumworldranking.net  قابل مشاهده است.  Museum World Ranking یک نهاد پژوهشی مستقل اروپایی است که دفتر آن در کشور لهستان بوده و موزه های مختلف دنیا را بر اساس معیارهای مختلف کمی و کیفی مانند اثربخشی، فرهنگ مدیریتی و سازمانی، سودآوری، رقابت پذیری، نوآوری، و بنا بر اطلاعاتی که هم نماینده‌های موزه‌ها در اختیار این نهاد قرار می‌دهند. نکاتی چون سال تاسیس، بودجه، تعداد بازدیدکنندگان، تعداد کارکنان، امکانات رفاهی و... هم چنین صحت سنجی که کارشناسان خود آن موسسه انجام می‌دهند در این ارزیابی موثر است. این نهاد از طریق بررسی وبسایت موزه‌ها، نظرات درج شده بازدیدکنندگان در مورد موزه‌ها، فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی و... رده بندی کرده و همه ساله این فهرست را به روزرسانی می‌کند. در آخرین رده‌ بندی، هم اکنون موزه لوور فرانسه در رتبه اول دنیا قرار دارد و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در رتبه ۳۲۴ دنیا قرار گرفته است.»

 سردار ناظر ادامه داد: «موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از سال ۲۰۱۴ نیز به عضویت سازمانی شورای بین المللی موزه ها (ICOM) درآمده است و ارتباطات بسیار سازنده ای با این نهاد مهم موزه‌ای دارد. این شورا بیش از ۳۰ کمیته تخصصی دارد که هر یک از آنها در یک حیطه خاصی از موزه‌ها فعالیت می‌کنند. موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از فعال‌ترین اعضای کمیته بین المللی موزه‌های نظامی ایکوم یا ICOMAM است و نماینده موزه در ۲ دوره گذشته کنفرانس عمومی این شورا (سال ۲۰۱۹ در کشور ژاپن و سال ۲۰۲۲ در کشور چک) ضمن ارائه مقاله به سخنرانی در این کنفرانس و رایزنی با روسای سایر موزه های نظامی جهان پرداخته است.»

تشکیل اتحادیه بین المللی موزه‌های مقاومت

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصریح کرد: «این موزه همچنین در پی تشکیل اتحادیه بین المللی موزه‌های مقاومت نیز هست که اساسنامه آن تدوین شده است. هدف از تاسیس این اتحادیه، همکاری‌های مشترک موزه‌ای میان کشورهای مختلفی است که سابقه مبارزات ضداستعماری و ضداستکباری داشته‌اند. از جمله این کشورها می‌توان به آفریقای جنوبی، ویتنام، بوسنی و هرزگوین، لبنان، فلسطین و ... اشاره کرد.»

 سردار ناظر به شمار بازدیدکنندگان خارجی این موزه اشاره کرده و افزود: «تا پیش از پاندمی کرونا و تعطیلی طولانی مدت موزه، شمار بازدیدکنندگان خارجی از موزه با شیب تندی روند افزایشی داشت به طوری که در بعضی ماه‌ها بیش از ۱۸۰۰ توریست خارجی از کشورها و قاره‌های مختلف جهان از آن بازدید داشتند. در حال حاضر و در دوران پساکرونا نیز این روند اگرچه با سرعتی کمتر ادامه دارد و امیدواریم با سلسله اقدامات تبلیغی و ترویجی، هرچه سریعتر موزه را به جایگاه واقعی و درخور برسانیم.»

 سردار ناظر در پایان خاطرنشان کرد: «علاوه بر بازدیدکنندگان و توریست های عادی خارجی، این موزه به طور مرتب میزبان شخصیت ها و میهمانان بلندپایه سیاسی و نظامی کشورهای مختلف نیز است و بازدید از این مجموعه ملی در برنامه بسیاری از میهمانان خارجی وزارت امور خارجه، ستاد کل نیروهای مسلح، شهرداری تهران و سایر دستگاه‌ها قرار دارد.»

گفتنی است موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از پروژه‌های ماندگار و ملی کشور است که در سال ۱۳۸۹ در اراضی عباس آباد تهران به همت شهرداری تهران به بهره برداری رسید. این مجموعه عظیم از ۲ منظر در سطح بین المللی قابل توجه است؛ نخست از لحاظ وسعت که با برخورداری از بیش از ۲۲۰۰۰ متر مربع زیربنا، در زمره بزرگترین موزه های نظامی دنیاست و دوم از لحاظ حجم و تنوع فناوری های به کار رفته در تالارهای آن که این مجموعه را به یکی از مدرن ترین و به روزترین موزه ها در نوع خود تبدیل کرده است.

کد خبر 782027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha