مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: خورشید، این ستاره‌ هستی‌بخش مدتی است آرام است. اگر چه شواهد کماکان حاکی از خروج کند خورشید از یک خواب طولانی زمستانی است.

با ظاهر نشدن لکه‌های خورشید که حاکی از فعال نبودن خورشید در طی یک ماه گذشته بود، خورشید چهره‌ای آرام و ساکت را به معرض نمایش منجمین و دوستداران فعالیت‌های خورشیدی گذاشته است.

 همواره وجود لکه‌های خورشیدی حاکی از فعالیت شدید مغناطیسی در نقاطی که لکه‌ها ایجاد می‌شود، بوده است و با مشاهده این لکه‌ها اولین موضوعی که هر منجم را به فکر وا می‌دارد زمان تشکیل شفق‌های قطبی است که منشأ آن لکه‌ها و باد‌های خورشیدی است که از آن به سمت زمین می‌وزند.

 اما نزدیک به یک ماه است که لکه‌ای در سطح خورشید نمایان نشده است و این گواه آرام بودن خورشید است. در مشاهدات اخیر، زبانه‌های خورشیدی  فراوانی بر لبه‌های کره سوزان مشاهده شده‌اند.

زبانه‌های خورشیدی ابرهایی از گاز هیدروژن هستند که توسط میدان‌های مغناطیسی موجود در خورشید در سطوح بالاتر از سطح خورشید نگه داشته شده‌اند. زبانه‌های خورشیدی در واقع گازهای بسیار داغ بر سطح خورشید هستند که به طور مداوم در محل لکه به دلیل میدان مغناطیسی بالا، از سطح خورشید جدا می‌شوند.

 نوع پدیدار شدن این زبانه‌ها نیز متفاوت است، برخی از زبانه‌ها می‌توانند تا بیش از 320 هزار کیلومتر در داخل جو خورشید امتداد داشته باشند و همانگونه ثابت بمانند که به این نوع زبانه‌ها، زبانه‌های آرام می‌گویند. زبانه‌ا‌ی دیگر وجود دارد که با سرعت 640 کیلومتر بر ثانیه به جو خورشید فوران می‌کند که این سرعت فوران ممکن است باعث شود موادی به درون تاج خورشیدی روانه شود. نوع دیگری از زبانه‌ها به شکل کمان یا حلقه درمی‌آیند که این نوع زبانه و حرکت درون حلقه‌ای، از وجود میدان مغناطیسی در آن محل ناشی می‌شود.

 ماهنامه نجوم

کد خبر 78205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز