جنرال موتورز نیز در آستانه ورشکستگی است. با وجود این، برخی خودروسازان "نشانههای امید" را میبینند.
هر روز اخبار جدیدی از ابعاد بحران مالی و سرایت آن به بخشهای مختلف اقتصادی منتشر میشود. جنرال موتورز آمریکا که روزی بزرگترین خودروساز جهان بود، در آستانه ورشکستگی است و برای حفظ حیات خود تلاش میکند.
کنسرنهای بزرگ خودروسازی آلمان مانند فولکسواگن، دایملر و بامو در آمریکا حدود یکپنجم از بازار خود را از دست دادهاند و فروش دیگر شرکتها همچون فورد، کرایسلر و تویوتا نیز در ماه گذشته میلادی (مارس) در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته تا ۴۰ درصد کاهش داشته است.
پورشه، تولیدکننده آلمانی خودروهای اصطلاحا "اسپورت" نیز از کاهش فروش خود در بازارهای آمریکا خبر میدهد.
با وجود این، دستاندرکاران صنعت خودروسازی روند را نسبت به ماههای آغازین سال میلادی جاری (ژانویه و فوریه) رو به بهبودی میدانند. البته هنوز نمیتوان از حرکت مثبت در بازار سخن راند اما به اعتقاد مارک لانو، قائم مقام جنرال موتورز در آمریکای شمالی، «بهار، نشانههای امید را با خود آورده است».
۳۷ درصد کاهش فروش برای تویوتا
فورد آمریکا به همراه زیرمجموعه خود، "وولوو" سوئد، کاهش فروش ۴۱ درصدی را در بازار ایالات متحده تجربه میکند. فروش تویوتای ژاپن نیز در آمریکا در مدت مشابه، ۳۷ درصد کمتر شده است. این کاهش در مارک "لکسوس"، خودروی لوکس این شرکت، بیشتر از مارک "تویوتا" است.
"کرایسلر" که زمانی همکار شرکت "دایملر" آلمان بود نیز در بحران است و به کمکهای دولتی چشم دوخته است. دولت این کشور اما کمک مالی گسترده به کرایسلر را منوط به ورود فیات ایتالیا به جمع سهامداران این شرکت کرده است.
فورد، تنها کنسرن اتومبیلسازی ایالات متحده است که اعلام کرده به تنهایی و بدون نیاز به کمکهای دولتی از پس بحران مالی برمیآید.
جنرال موتورز و خطر ورشکستگی
جنرال موتورز برای اندکی رهایی از زیر بار حقوق کارگران و کارمندان خود، در فکر توافق با اتحادیههای کارگری است تا حدود ۱/۱ میلیارد دلار از بار حقوق و مزایای کارکنان خود در سال جاری و آینده بکاهد.
برنامهای که هیئت مدیره این شرکت برای دریافت کمکهای مالی دولتی ارائه کرده بود را باراک اوباما ناقص خوانده و به این کنسرن دو ماه فرصت داده تا برنامه بازسازی ساختار مالی خود را اصلاح کند. دولت انتظار دارد که این شرکت هزینههای اضافی خود را کاهش دهد و نقشهای جامع و روشن از مسیر آینده ارائه کند.
به گزارش دویچهوله، کنت کرسا، رئیس هیئت مدیره جدید جنرال موتورز که در پایان هفته گذشته به این سمت انتخاب شد، اعلام ورشکستگی را یکی از راههای برونرفت از بحران جاری خواند. به اعتقاد او باید هر چه سریعتر توافقی با نمایندگان اتحادیههای کارگری و سهامداران این شرکت صورت گیرد، در غیر این صورت ورشکستگی یکی از گزینههاست.
این شرکت، علاوه بر این، روز دوشنبه (۳۱ مارس-11 فروردین) تقاضای کمک ۶/ ۲ میلیاردی خود را تقدیم وزارت دارایی ایالات متحده کرد؛ این کمک باید صرف تولید خودروهای هیبرید شود. کمک مالی برای ساخت خودروهای همسو با محیط زیست، از جمله برنامههای اعلامشدهی وزارت انرژی آمریکاست