به گزارش همشهری، متقاضیان ارز اربعین هماکنون نیاز ارزی خود را با نرخ رسمی و بهصورت مستقیم و بدون حضور واسطه و دلال، از طریق ۱۵۰۰ شعبه منتخب بانکهای ملی، تجارت، سپه، صادرات، پارسیان و پستبانک در سراسر کشور دریافت میکنند و بانک مرکزی تاکنون از طریق ۶ بانک عامل نسبت به پرداخت ارز به ۲۵۰ هزار نفر از زائران اربعین حسینی اقدام کرده است.
البته امسال نیز مانند سالهای قبل، تأمین و تخصیص ارز برای زائران اربعین خالی از مشکل نبود اما بانک مرکزی در تلاش است به بهترین نحو این مأموریت را به سرانجام برساند و از زائران خواسته است در صورت بروز هرگونه مشکل در دریافت ارز اربعین پس از مراجعه به شعب منتخب و نیز مشاهده ازدحام احتمالی، مراتب را جهت پیگیری با ذکر نام شعبه و شهر از طریق شماره تماس ۲۹۹۵۳۶۱۲-۰۲۱ از ساعت ۷: ۳۰ صبح تا ۱۵ عصر به بانک مرکزی اعلام کنند.
توزیع ارز زائران اربعین امسال از ۲۸ مرداد آغاز شده و تا ۱۴ شهریور ادامه خواهد داشت و علاوه بر شعب ۶ بانک عامل، فرآیند ثبتنام غیرحضوری دریافت ارز اربعین از طریق اپلیکیشن «بله» نیز فراهم است و طبق اعلام بانک مرکزی بسیاری از زائران از این طریق برای دریافت ارز اربعین اقدام کردهاند.
طبیعتاً بانک مرکزی بهعنوان عامل اجرایی دولت در تأمین ارز زائران اربعین، نهایت تلاش خود را به کار میگیرد تا در چارچوب قواعد ارزی کشور، مشکلات احتمالی را از مسیر تأمین ارز زائران برطرف کند؛ اما توجه به این نکته الزامی است که زائران اربعین در یکی دو هفته منتهی به سفر کربلا، باید اقدامات زیادی برای هماهنگی سفر، تأمین بلیت، انجام کارهای معوقه شخصی و... انجام دهند و هرگونه تسهیل بیشتر در فرایند تأمین ارز میتواند کمک بهشدت زیادی به آنها باشد.
در شرایط فعلی، با توجه به اختلالهای متوالی که در سامانه سماح و سیستمهای فروش بلیت هواپیما و قطار رخ میدهد و با توجه به کمبود ناوگان جادهای در قیاس با سیل مشتاقان زیارت کربلا، به نظر میرسد بانک مرکزی بیشازپیش باید در تسهیل تأمین ارز ابتکار به خرج دهد؛ بهگونهای که متقاضی فقط با ثبتنام مشمول دریافت ارز شود و بدون هیچ اقدام اضافهای در صورت نیاز در هر محلهای قادر به دریافت سهمیه ارز خود باشد.
نظر شما