گروه سلامت – سمیه شرافتی: در راستای نامگذاری سال جدید به‌عنوان سال اصلاح الگوی مصرف، وزارت بهداشت تصمیم گرفته برنامه‌هایی را برای اصلاح الگوی مصرف در زمینه نسخ دارویی، ضریب اشغال تخت‌ها و همچنین استفاده از روش‌های علمی برای کاهش مصرف انرژی اجرایی کند.

البته هرچند کارشناسان معتقدند این تصمیم ظاهرا خیلی دیر گرفته شده است با این حال امیدوارند قول مسئولان فقط در حد حرف نباشد.

با این حال دکتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت چند روز پیش با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت، پیش‌تر نیز فعالیت‌هایی از جمله منطقی کردن تجویز و مصرف دارو داشته است، گفت: در حال حاضر در بسیاری از موارد، دارو به‌صورت نابه‌جا تجویز می‌شود و وزارت بهداشت، تلاش دارد تا با تدوین پروتکل‌هایی الگوی مصرف دارو اصلاح و از مصرف نابه‌جای دارو جلوگیری شود.

دکتر حسن امین‌لو، معاون وزیر بهداشت نیز در گفت‌وگو با همشهری و با بیان اینکه یکی از موارد مهمی که حتماً باید برای اصلاح الگوی مصرف آن برنامه‌ریزی کنیم، کنترل نسخ دارویی و بهینه کردن مصرف دارو در کشور است، توضیح ‌داد: زیرا متأسفانه شاهد مصرف بی‌رویه گروه مهمی از داروها در کشور هستیم که علاوه بر اتلاف منابع، عوارض و خطرات زیادی را برای سلامت مردم در پی دارد که مهم‌ترین آنها گروه آنتی بیوتیک‌ها هستند.

به عقیده دکتر دیناروند نیز میانگین مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور در مقایسه با میانگین آن در کشورهای اروپایی، بیش از حد نیاز است.

«در بسیاری موارد ضرورتی به تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک وجود ندارد و بیمار می‌تواند با استراحت و دیگر مراقبت‌های دارویی بهبود یابد.»

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به این عبارات و با بیان اینکه مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها، مقاومت میکروبی را افزایش می‌دهد، عنوان کرد: در حال حاضر مقاومت‌های میکروبی بسیار بالاست و بسیاری از عفونت‌های بیمارستانی به میکروب‌ها مقاوم هستند.

دکتر دیناروند یکی از دلایل مهم این موضوع را تجویز بی‌رویه دارو عنوان و اضافه کرد: استفاده از دارو باید آخرین مرحله درمان بیماری باشد، اما متأسفانه برخی از همان ابتدا به تجویز دارو می‌اندیشند.

این در حالی است که هم اکنون در گروه دارو‌ها، آنتی‌ بیوتیک‌ها بیشترین مقدار ریالی داروها را دارد و حدود ۱۳درصد کل بازار دارویی را داروهای آنتی بیوتیک تشکیل می‌دهد.همچنین به گفته کارشناسان مصرف داروهای اعصاب و روان از نظر عددی بیشترین گروه دارویی را به‌خود اختصاص داده است و این موضوع از جمله مباحث مطرح در کشورهای توسعه یافته نیز هست.

اما دومین نکته در این رابطه این است که بعضی داروها خودسرانه توسط بیمار مصرف می‌شود و یا اینکه به‌علت ارزان بودن بدون علت و با مقدار زیاد خریداری می‌شود.

دکتر امین‌لو در رابطه با اصلاح مصرف این داروها اظهار داشت: در مورد این داروها هم امسال تبصره‌هایی در قانون بودجه تصویب شده است که در مورد قیمت آنها تجدید نظر شود و همچنین میزان دسترسی به داروهایی که سوء‌مصرف می‌شود نیز کنترل خواهد شد.

به گفته معاون پارلمانی وزارت بهداشت در مورد ضریب اشغال تخت بیمار در بیمارستان هم چون در برخی بیماران زمان بستری تا زمان عمل طولانی است، تمهیداتی در نظر گرفته می‌شود که این زمان کوتاه‌تر شود تا میزان روز‌بستری بیماران نیز به حداقل برسد.

« بخش مهمی از هزینه‌هایی که مردم برای سلامت می‌پردازند، هزینه‌های غیرضرور تشخیصی و درمانی است که به‌خصوص در بخش خدمات پاراکلینیکی از جمله تصویربرداری هزینه می‌شود و به هدر می‌رود.

گر چه از یکی دو سال پیش با تدوین و اجرایی شدن پروتکل‌های درمان بیماری‌ها اصلاح این روند شروع شده است اما ساماندهی این مسئله نیازمند برنامه دقیق‌تری است که باید با همکاری بیمه‌ها و جامعه پزشکی عملی شود.»

دکتر امین‌لو با بیان این عبارات ادامه داد: در مورد آزمایش‌ها و عکسبرداری‌هایی که برای بیمار تجویز می‌شود هم پروتکل‌هایی مجددا تدوین می‌شود؛ مثلا خیلی از آزمایش‌هایی که برای بیمار ضروری نیست، درصورت وجود این پروتکل‌ها دیگر تجویز نخواهد شد و پزشک را ملزم به تبعیت از قوانین پروتکل می‌کند.

کد خبر 78337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز