یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

در حال حاضر بیش از یک‌میلیون ‌و۴۰۰هزار بشکه نفت در روز صادر می‌شود و دارایی‌های ما که در کشورهایی مانند کره‌جنوبی بلوکه شده بود بدون اینکه ما امتیازی داده باشیم در حال بازگشت به کشور است.

غلامرضا مرحبا، نماینده مجلس

غلامرضا مرحبا؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:‌زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد، شدیدترین تحریم‌ها علیه ما اعمال شد. درحالی‌که دولت قبل مانور گسترده‌ای روی برجام داد، اما در عمل، برای ما بار دیگر ثابت شد که غربی‌ها به هیچ تعهدی پایبند نیستند و همانطور که رئیس ‌کل بانک مرکزی در کنفرانسی که در خارج از کشور حضور داشت، از عبارت «تقریبا هیچ» در توصیف برجام استفاده کرد، برجام هیچ دستاوردی برای ایران نداشت. در چنین شرایطی، خزانه، تقریبا خالی شده، پایه پولی به ‌شدت افزایش یافته بود، تورم با سرعت بسیار بالایی در حال رشد بود و ما چندین تکانه شدید ارزی را تجربه کرده بودیم. علاوه بر آن، بانک‌ها به سمت ناترازی رفته و بدهکار بودند. از طرف دیگر، به‌ علت عدم‌سرمایه‌گذاری و رکود موجود در اقتصاد، نرخ بیکاری بسیار بالا بود و در حوزه عمرانی هم کار تقریبا تعطیل شده و پروژه‌های بزرگ خوابیده بود.
افزون بر آن، ما وارث یک اقتصاد کرونازده هم بودیم که تحت‌تأثیر آن، کسب‌وکارهای زیادی تعطیل شد، آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا بالا بود و حوزه درمان به‌شدت آسیب دیده بود. صنعت بانک و بیمه هم به‌شدت دچار آسیب بود، اما دولت سیزدهم با وجود این شرایط توانست اوضاع را به خوبی مدیریت کند. چنان‌که در حال حاضر، بانک مرکزی انضباطی را حاکم کرده که با اینکه ما هنوز تورم بالایی داریم ولی سرعت رشد تورم کند شده و می‌توان امیدوار بود که با ادامه سیاست‌های فعلی، این روند منفی شود و ما شاهد کاهش تورم باشیم. در این میان، هرچند هنوز در کشور رکود داریم و بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها به چرخه کسب‌وکار برنگشته‌ و آمار بیکاری بالاست، اما زمانی که آمار را با گذشته مقایسه می‌کنیم به هر حال پیشرفت‌ها نسبت به قبل مشهود است.
در مقام مقایسه، صادرات نفت ما که زمانی حتی نزدیک صفر شده بود در حال حاضر بیش از یک‌میلیون ‌و۴۰۰هزار بشکه نفت در روز صادر می‌شود و دارایی‌های ما که در کشورهایی مانند کره‌جنوبی بلوکه شده بود بدون اینکه ما امتیازی داده باشیم در حال بازگشت به کشور است؛ بنابراین روند عملکرد دولت نه اینکه بگوییم مطلوب 100درصد بلکه مثبت ارزیابی می‌شود و به‌نظر می‌رسد کارها روی ریل صحیح پیش می‌روند که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و دولت به دور از بحران‌ها و حاشیه‌ها بتواند انضباط پولی و مالی را برقرار کند و شاخص‌های اقتصادی را بهبود ببخشد. باید به این نکته هم توجه داشت که سیاست‌های اقتصادی معمولا در میان‌مدت و بلندمدت جواب می‌دهند، شاید ما در کوتاه‌مدت بتوانیم برخی از شاخص‌ها را کنترل کنیم، اما شاخص‌های پایه‌ای اقتصاد مانند نرخ تورم و ضریب جینی با برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت اصلاح می‌شوند.

کد خبر 783723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha