سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

سینا قنبرپور: وقتی همه از تعطیلات نوروزی برگشتند یک روز هم از سیزده‌به‌در گذشته بود که این خبر را به نقل از مدیرکل محیط‌زیست استان تهران شنیدند.

 محمدباقر صدوق گفته بود: «متأسفانه در بهار امسال خسارات شدیدی به طبیعت تهران وارد شد و به‌ویژه در روز سیزدهم فروردین جمعیت غیرقابل کنترل وارد مناطق طبیعی شدند و با وجود توزیع 20 هزار کیسه زباله باز هم طبیعت مانند سال‌های قبل قربانی شد.»

قائم‌مقام سازمان خدمات شهری شهرداری تهران نیز از تولید حدود 10 هزار و 500 تن زباله خبر داده بود.

این نمونه‌ای از وضع کشور است زیرا تهران بیشتر قابل رصدکردن است و بسیاری از مناطق کشور دور از چشم مسئولان قرار دارد.

موضوع سیزده‌به‌در نمونه‌ای از طبیعت‌گردی جمعی ما ایرانیان است. اگر قرار باشد ما از طبیعت و جاذبه‌هایش به این نحو بخواهیم استفاده کنیم وضع نابهنجاری ادامه می‌یابد که معلوم نیست این منابع تاچه مدت دیگر باقی باشند.

اگر قرار است امسال به شعار «اصلاح الگوی مصرف» توجه کنیم باید در مورد استفاده از منابع طبیعی در سفرهایمان به‌شدت به تجدیدنظرهایی بپردازیم.

بالطبع گردشگری هر چه رونق بگیرد به اقتصاد غیرنفتی ما و توسعه پایدار کمک خواهد کرد و از همه مهم‌تر اینکه ایران ما با وسعتی که دارد جاذبه‌های متنوعی برای طبیعت‌گردی دارد و در این میان اگر قرار باشد به همین وضعی که تا‌کنون از آن در طبیعت‌گردی پیش رفته‌ایم ادامه دهیم بهتر است جلوی این کار را بگیریم وگرنه فاتحه طبیعت ما خوانده است.
مثال ساده آن ساحل دریای خزر و جنگل‌های شمال همین بیخ گوش پایتخت است. اصلا چرا جای دور برویم همین جنگل‌های اطراف تهران و مناطق حفاظت‌شده را به چه‌روزی انداخته‌ایم.

با این حساب به‌نظر می‌رسد امسال باید به‌طور جدی و اساسی در زمینه اصلاح رفتار با طبیعت در عامه مردم و عامه طبیعت‌گردان اقدام کنیم. این کار به همتی فراتر از سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و جنگلداری و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیازمند است و از همه مهم‌تر به حضور فعال رسانه تصویری یعنی صدا و سیما نیازمند است.

اصلاح الگوی مصرف در سفر به معنای کاستن از سفرها و صرفه‌جویی نیست زیرا سفر و اکوتوریسم اساس توسعه پایدار محسوب می‌شوند و در این حوزه اصلاح رفتار در عین افزایش سفر معنا می‌یابد.

بنابراین باید دقیقا رفتارهای خطرناک در قبال طبیعت‌ را شناسایی و در سفرهایمان به طبیعت حتما از وقوع آنها جلوگیری کنیم.

کد خبر 78390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز