اصفهان، با محوریت ارتقای کیفیت تولید و توسعه بازار صادرات و ارزآوری برای کشور و تقویت تولید با ایجاد زنجیره تولید ماهیان زینتی، رتبه اول تولید ماهیان زینتی در کشور را کسب کرده ‌است.

ماهیان زینتی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: «طی برنامه‌های اولویت‌دار شیلات استان، برای توسعه آبزی‌پروری زینتی مقام اول کشور را در تولید ماهیان زینتی، با محوریت ارتقای کیفیت تولید و توسعه بازار صادرات و ارزآوری برای کشور و تقویت تولید با ایجاد زنجیره تولید ماهیان زینتی به‌دست آورده‌ایم.»
محمدرضا عباسی افزود: «تولید و صادرات انواع ماهیان زینتی، از شهرستان کاشان انجام می‌شود و در ۶‌ماه اخیر، صادرات به کشورهای ترکیه و عراق صورت گرفته ‌است. صادرات از ترکیه به دیگر کشورهای اروپایی هم انجام می‌شود. گونه‌های صادراتی شامل انواع سیچلایدها تترا، گلدفیش‌ها و کوی فیش است.» 
عباسی با اشاره به صادرات، اظهار امیدواری کرد که با حمایت بیشتر مسئولان، تقویت و ایجاد زنجیره تولید و با افتتاح شهرک ماهیان زینتی استان، جایگاه صادرات ماهیان زینتی استان اصفهان ارتقاء یابد و در آمار سالانه فائو قرار گیرد.
شهرک ماهیان زینتی در کاشان با مشکل تخصیص آب مواجه بود که با رفع این مشکل، روند ساخت این شهرک ادامه دارد و تاکنون ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
صادرات ماهیان زینتی از سال 1398آغاز شده و امسال با کمیت و کیفیت مطلوب‌تری ادامه پیدا کرده‌ است. به‌گفته مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان، این برنامه که کمک مؤثری در تداوم تولید ماهیان زینتی و ارتقاء کیفیت گونه‌های تولیدی در کشور و در استان داشته است، توسط تعدادی از تولیدکنندگان انجام می‌شود.
به‌گفته عباسی، با توجه به اینکه ماهیان زینتی با حداقل نیاز آبی تولید می‌شوند، استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری برای تولید و پرورش این ماهیان بسیار خوب بوده است.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی اصفهان درباره مشکلات تولیدکنندگان ماهیان زینتی یادآور شد: «تولیدکنندگان ماهیان زینتی استان با مشکلاتی همچون دریافت تسهیلات، تأمین غذا و... برای ماهیان زینتی و نگهداری از آنها مواجه هستند.»
١۶شهرستان در اصفهان، ماهی زینتی تولید می‌کنند که بیشترین آمار تولید به‌ترتیب به شهرستان‌های کاشان، نجف‌آباد، اصفهان است که به سایر استان‌ها از جمله تهران، مرکزی، مشهد و مناطق جنوبی کشور نیز صادر می‌شود.
شهرستان‌های سمیرم، فریدونشهر، اصفهان و گلپایگان به‌دلیل برخورداری از آب‌های جاری بیش از ۲ هزار تن آبزیان خوراکی تولید می‌کنند.
علاوه بر اصفهان در استان‌های دیگر ازجمله همدان، فارس، قزوین، کرمانشاه، خراسان شمالی و کردستان هم ماهیان زینتی تولید می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که تولید هر۵۰ هزار قطعه ماهی تزئینی، موجب اشتغال یک نفر می‌شود.

کد خبر 784258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha