دولت‌سیزدهم درحالی به نیمه راه رسیده که بررسی عملکرد آن، نموداری از دستیابی به موفقیت‌ در عرصه‌های مختلف است. با این وجود اما بررسی نقاط قوت در کنار برخی کاستی‌ها و کمبودها، تصویر روشن‌تری از دو سال فعالیت دولت‌مردان به‌دست می‌دهد.

دولت سیزدهم

همشهری‌آنلاین_گروه سیاسی: یک عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره کارنامه عملکرد دوساله دولت‌سیزدهم به همشهری‌آنلاین گفت: بررسی موشکافانه و البته منصفانه عملکرد دولت‌ طی حدود دو سال گذشته، نشان می‌دهد این دولت در عرصه‌های مختلف دستاوردهای قابل‌توجهی داشته‌است، اما این به‌آن معنا نیست که کاستی‌ها و مشکلاتی وجود نداشته باشد. در برخی حوزه‌ها «موفق» بوده‌ایم و در برخی دیگر از عرصه‌ها «متوسط» عمل کرده‌ایم. در برخی بخش‌ها نیز عملکرد «ضعیف» داشته‌ایم.

یعقوب رضازاده افزود: ازجمله عرصه‌هایی که دولت‌سیزدهم موفق عمل کرده، حوزه سیاست‌خارجی ‌است. ایجاد روابط متوازن در منطقه و حتی سطح جهانی، نشان می‌دهد دولت رئیسی توانسته تاحدود زیادی به راهبردهای ترسیمی دراین حوزه جامه‌عمل بپوشاند.

وی ادامه‌داد: تقویت مناسبات با کشورهای همسایه، ازجمله عراق، ترکیه، پاکستان و... در کنار احیای روابط با برخی دولت‌های عربی حوزه خلیج‌فارس مانند عربستان، کارنامه دولت‌سیزدهم در حوزه سیاست‌خارجی را پربار کرده‌است.

رضازاده عنوان‌کرد: انجام سفر منطقه‌ای به آمریکای‌لاتین و آفریقا و همچنین عضویت در سازمان همکاری‌شانگهای، توازن مناسبی به دیپلماسی دولت‌ بخشیده‌است. این درحالی‌است که رسیدگی به این حوزه‌ها در دولت‌ قبل به‌صورت محسوسی کم‌رنگ شده بود.

نقاط قوت و ضعف دولت‌سیزدهم کجاست؟

موفقیت در سفرهای استانی و کنترل قیمت‌ها

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: سفرهای استانی و حل‌وفصل بسیاری از مشکلات موجود در استان‌ها، از دیگر رویکردهای موفقیت‌آمیز دولت رئیسی بوده‌است. سفر به 31استان در دور نخست و آغاز دور دوم سفرها، از عزم دولت برای رسیدگی ویژه به استان‌ها و تحقق توسعه متوازن در ‌سراسرکشور حکایت دارد.

رضازاده افزود: به‌عنوان‌مثال در حوزه انتخابیه‌ من، یعنی آذربایجان‌غربی، شاهد اجرایی شدن حدود 80درصدی مصوبات سفر استانی بوده‌ایم که دستاورد خوبی به‌حساب می‌آید.

وی ادامه‌داد: اقدام‌های انجام شده در حوزه کنترل قیمت خودرو، ارز، سکه هم از دیگر فعالیت‌های موفق دولت‌ بوده که جای قدردانی دارد.

دولت با وجود برخی ضعف‌ها، نمره قبولی می‌گیرد

این نماینده مجلس تصریح‌کرد: موفقیت‌های چشمگیر دولت‌سیزدهم اما در شرایطی است که در برخی بخش‌ها نیز شاهد عملکرد متوسط یا حتی ضعیف بوده‌ایم. به‌عنوان‌مثال در بخش خودکفایی گندم و ارتقای امنیت‌غذایی در کشور، باید اقدام‌های موثرتری انجام شود و خرید تضمینی از کشاورزان باید وضعیت مناسب‌تری داشته‌باشد.

رضازاده اظهارکرد: تهیه آرد ماهانه برای روستاییان و عشایر نیز از دیگر حوزه‌هایی است که معتقدم دولت ضعیف عمل کرده‌است. دولت‌ در زمینه تامین نهاده‌های دامی نیز باید اقدام‌های موثرتری انجام دهد.

وی اضافه‌کرد: بهبود وضعیت معیشتی جامعه، تامین دارو و کنترل قیمت‌ها از دیگر بخش‌هایی است که دولت‌باید فعالیت‌های راهگشایی را در دستورکار قرار دهد. درمجموع و با درنظر گرفتن عملکرد دولت‌سیزدهم در همه حوزه‌ها، معتقدم این دولت نمره قابل‌قبولی می‌گیرد.

کد خبر 784616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha