گروه اقتصادی: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سالانه جدید خود موسوم به چشم‌انداز انرژی جهان نسبت به روند فزاینده تقاضای انرژی در جهان هشدار داد و اعلام کرد که مصرف‌کنندگان نفت در دهه آینده به علت کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش عرضه نفت با افزایش قیمت نفت مواجه خواهند شد.

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی افزود: بهای هر بشکه نفت خام در سال 2010 از لحاظ ارزش اسمی به 79/57 دلار و از لحاظ ارزش واقعی به 5/51 دلار خواهد رسید که به ترتیب نسبت به پیش‌بینی‌های 40 و 35 دلاری سال قبل، بیشتر است.

آژانس بین‌المللی انرژی با پیش‌بینی رشد 53 درصدی تقاضای جهانی انرژی تا سال 2030 افزوده است که بهای اسمی نفت تا سال 2030 به 97.3 دلار افزایش خواهد یافت، حال آن‌که این رقم در سال گذشته 65 دلار برآورد شده بود. با این وجود، آژانس تصریح کرده که اگر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت کاهش یابد، احتمال افزایش بهای نفت به 130 دلار تا سال 2030 وجود دارد.

 آژانس بین‌المللی انرژی که نهاد ذی‌ربط سازمان همکاری اقتصادی و  توسعه OECD است علت افزایش برآوردهای خود از قیمت نفت در بلندمدت را احتمال بالای تداوم تنگناهای موجود در بازار نفت خام و فرآورده‌های پالایشی اعلام کرده است.


گزارش 596 صفحه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی از رهبران جهان خواسته است سیاست‌های خود را طوری تدوین کنند که مصرف سوخت جهان تا سال 2030 معادل 10 درصد کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود برای تامین تقاضای نفت جهان تا سال 2030 حدود 3/4 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و پالایشگاه‌ها مورد نیاز باشد که این رقم بسیار فراتر از کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش نفت طی دهه‌های اخیر است.

 آژانس بین‌المللی انرژی، موج ملی‌گرایی منابع نفت در کشورهای تولیدکننده مثل روسیه و ونزوئلا را از عواملی دانسته که می‌تواند محدود کننده سرمایه‌گذاری‌ها در بخش عرضه نفت محسوب شود.

این نهاد تحقیقاتی پیش‌بینی کرده است که طی سال‌های آینده سالانه حداقل باید 164 میلیارد دلار برای افزایش عرضه نفت سرمایه‌گذاری شود که این رقم بیش از دو برابر ارقام سرمایه‌گذاری شده در یک دهه پیش است. 

از این رقم 164 میلیارد دلاری، 125 میلیارد دلار آن برای توسعه میادین نفتی و مابقی برای توسعه پالایشگاه‌ ها‌ مورد نیاز خواهد بود. آژانس بین‌المللی انرژی در پایان هشدار داده است که هرگونه سرمایه‌گذاری کمتر از ارقام پیش‌بینی‌ شده فوق موجب افزایش بهای نفت خواهد شد.

کد خبر 7848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز