پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
۱ نفر

نمایشگاه آثار هنرمندان در مرزهای غربی برپا شده است تا زائران اربعین در مسیر بازگشت با صنایع‌دستی و سوغات استان‌های مرزی آشنا شوند.

نمایشگاه صنایع دستی در مرز

به‌گزارش همشهری آنلاین، نمایشگاه صنایع‌دستی در مرزهای تمرچین، مهران، باشماق و خسروی برگزار شده است و تا پایان سفرهای اربعین دایر هستند.

به‌گفته سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مریوان، نمایشگاهی که در شهرستان مهران در مسیر منتهی به مرز باشماق مریوان برپا شده دارای 15غرفه صنایع‌دستی است.

مصطفی طاهری هدف از برپایی این نمایشگاه‌ را توسعه و رونق صنایع‌دستی منطقه و معرفی و عرضه محصولات این حوزه به مسافران و زوار عتبات ‌عالیات عنوان کرد و افزود: «تردد زائران اربعین از مرز باشماق فرصتی مغتنم برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و نیز محصولات صنایع‌دستی مریوان است که می‌تواند این شهرستان را بیش‌ازپیش به تمام کشور معرفی کند.»

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مریوان، ابراز امیدواری کرد با بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌ها و امکانات، زمینه معرفی و عرضه هرچه بهتر و بیشتر آثار هنرمندان توانمند شهرستان فراهم شود.

فرزاد شریفی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از استقبال زائران اربعین در مسیر بازگشت از نمایشگاه‌ صنایع‌دستی و سوغات محلی در پایانه برکت مرز مهران خبر داد و گفت: «نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی در پایانه برکت مرز مهران و در مسیر برگشت برپا شده و مورد استقبال بی‌نظیر زائر قرار گرفته‌است.»

محصولات صنایع‌دستی در غرفه‌های صنایع‌دستی مرز مهران شامل گلیم نقش برجسته، چرم‌دوزی، بافته‌های سنتی، چیت، نمد، سفال، زیورآلات سنتی، جاجیم، حصیر و... همچنین سوغات محلی شامل عسل، شیرینی سنتی بژی برساق و کله کنجد، روغن حیوانی است. شریفی خاطرنشان کرد: «برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی فرصت مناسبی برای معرفی صنایع‌دستی ایلام به زائران اربعین در سفر به این استان فراهم می‌کند تا آنها بتوانند با ظرفیت‌های موجود در این بخش آشنا شوند و سوغات و هدایای سفر خود را نیز تهیه کنند.»

مرز خسروی در کرمانشاه نیز میزبان ۱۲۵غرفه صنایع‌دستی در مسیر تردد زوار اربعین از کنگاور تا خسروی است که تا پایان سفر اربعین ادامه دارد.

غرفه‌های صنایع‌دستی در مسیر زائران اربعین در 9نقطه از کرمانشاه برپا شده‌است. 10مورد از این غرفه‌ها در کنگاور، 20مورد در صحنه، 15مورد در بیستون، 10غرفه در کرمانشاه، 30غرفه در یادمان مرصاد، 10مورد در اسلام‌آبادغرب، 10غرفه در سرپل‌ذهاب، 15مورد در قصرشیرین و5غرفه نیز در گیلانغرب قرار دارند و 20غرفه نیز در نمایشگاه فصلی طاق‌بستان راه‌اندازی شده است.

داریوش فرمانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: «تعداد این غرفه‌ها نسبت به اربعین سال گذشته بیش از 100درصد افزایش یافته است و این نمایشگاه‌ها به نام مقدس شهدای شاخص، مدافع حرم، مدافع امنیت و مدافع سلامت شهرستان‌ها نامگذاری شده‌اند.»

نمایشگاه صنایع‌دستی در مسیر زائران اربعین، با حرکت نخستین کاروان‌ها در روز پنجم شهریور آغاز شد.

کد خبر 786198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha