شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور، با اشاره به اینکه سلاح سرد در وقوع قتل‌های سال‌87 بیشترین سهم را داشته است، از افزایش 11‌درصدی قتل در سال گذشته خبر داد.

سرهنگ رجبی با بیان اینکه بهره‌گیری از سلاح سرد، بیشترین نحوه وقوع قتل‌ها را در سال گذشته به‌خود اختصاص داد، افزود: بر این اساس، 42‌درصد قتل‌ها با استفاده از سلاح سرد به وقوع پیوست که این میزان نسبت به سال‌86 تفاوت چندانی را نشان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه اختلافات و نزاع‌های آنی، عامل تاثیرگذار در وقوع قتل است، ادامه داد: چاقوهای نامتعارف به‌عنوان یک ابزار تکمیل‌کننده اصلی از سوی مرتکبان به قتل مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این رابطه پلیس کماکان در انتظار است بحث لایحه قانون ممنوعیت حمل، توزیع و فروش سلاح‌های سرد به‌صورت جدی در مجلس مطرح شود.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی، سهم وقوع قتل با سلاح‌های گرم را 25‌درصد عنوان و اظهار کرد: نزاع و اختلافات خانوادگی بیشترین انگیزه قتل را به‌خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به کاهش نزدیک به 3درصد وقوع قتل با انگیزه ناموسی و منکراتی در سال گذشته، گفت: انگیزه سرقت در وقوع قتل‌ها نیز کاهش 3درصدی را نشان می‌دهد، این در حالی است که انگیزه اختلافات خانوادگی در وقوع قتل در سال 87، 10 درصد افزایش نسبت به سال 86 داشته است.

به گفته رجبی، سهم قتل توسط بستگان در سال گذشته نسبت به سال‌86 تفاوت چندانی نداشته؛ به‌طوری که این نوع قتل‌ها 33‌درصد از کل قتل‌های سال‌87 را در بر گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سهم قتل زن توسط شوهر 16 درصد و سهم قتل شوهر توسط زن نیز 6درصد در سال گذشته بوده است، ابراز داشت: قتل زن توسط شوهر در سال 87 نسبت به سال 86 کاهش داشته و قتل مرد توسط زن، تفاوتی را در این مدت نشان نمی‌دهد.

وی بیان کرد: سهم قتل توسط والدین در مجموع قتل‌های سال‌87، 12‌درصد و همچنین سهم والدین‌کشی نیز در این مدت 11‌درصد از مجموع قتل‌ها را به‌خود اختصاص داده است.
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور در ادامه از افزایش 3درصدی والدین‌کشی در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: میزان وقوع قتل توسط والدین در سال‌87، یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سرهنگ رجبی در رابطه با وقوع قتل‌های سریالی در سال‌87، تاکید کرد: پلیس در رابطه با اینگونه قتل‌ها توفیقات مطلوبی داشته است، همچنین در سال گذشته قتل سازمان یافته‌ای بدین صورت که کسی قاتل یا قاتلانی را برای وقوع چندین قتل اجیر کند، در کشور رخ نداده است.  به گفته وی، 23‌درصد مقتولان در سال گذشته، زن بودند که این میزان نسبت به سال‌86 تغییری نداشته است.

همچنین میانگین سنی قاتلان در سال گذشته 20 تا 30‌سال بوده است.  معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور، در ادامه از کاهش 15‌درصدی وقوع سرقت‌های مسلحانه در سال‌87، خبر داد و درصد کشف وقوع این سرقت‌ها را 83‌درصد عنوان کرد که این میزان نسبت به سال‌86 افزایش 7درصدی را نشان می‌دهد.

وی درباره دلایل کاهش وقوع سرقت‌های مسلحانه در سال‌87 نیز اظهار کرد: افزایش کیفی اقدامات پلیسی، همچنین تجهیز اماکنی همچون بانک‌ها به وسایل امنیتی در کاهش اینگونه سرقت‌ها تاثیرگذار بوده است. 

وی افزود: در سال گذشته وقوع سرقت‌های مسلحانه در کشور 39‌درصد نسبت به سال‌86 کاهش داشت که 17‌فقره سرقت مسلحانه بانک در کشور رخ داد.  سرهنگ رجبی در ادامه با اشاره به کاهش 5 درصدی وقوع جرایم تجاوز، عنوان کرد: نسبت کشف به وقوع تجاوزات در سال‌87،  96 درصد بوده که این آمار نسبت به سال‌86، افزایش 7درصدی داشته است.

کد خبر 78746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز