گروه شهری- سینا قنبرپور: به‌نظر می‌رسد با وجود نشانه‌های روشن از وجود آثار تاریخی باارزش و کشف گنجینه رامهرمز، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تدابیر لازم برای حفاظت و بررسی این منطقه را به‌کار نبسته است.

به گزارش همشهری، در حالی که باز هم خبر از حفاری‌های غیرمجاز در اطراف شهرستان رامهرمز زبان به زبان نقل می‌شود آموزش و پرورش این شهرستان در محله‌ای تاریخی اقدام به تسطیح و گودبرداری برای ساخت یک باب مدرسه کرده است.

البته هنوز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان دراین‌باره توضیحی از وضع موجود و شرایط نگران‌کننده نداده و آن را به اواسط هفته موکول کرده است.

مجتبی گهستونی، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا، که به تازگی از رامهرمز بازدید کرده دراین‌باره به همشهری گفت: در محله «سید محمد دولتمند» که امامزاده‌ای هم به همین نام دارد با هماهنگی استانداری خوزستان تسطیح شده بود و اینک آموزش و پرورش بخشی از این محله را برای ساخت مدرسه تسطیح کرده که در آن آثاری قابل توجه از دوره اشکانی دیده شده است.

وی دراین‌باره تاکید کرد: در این منطقه سازه‌هایی دیده شده که می‌تواند از آثار کاملی از دوره اشکانی در این منطقه خبردهد.این در حالی است که همچنان پس از ماجرای کشف گنجینه رامهرمز حفاری‌های غیرمجاز در اطراف این شهر و روستا‌های آن نگرانی‌هایی را درباره سرنوشت این منطقه مطرح کرده است ولی همچنان از نظر حفاظتی نمی‌توان به‌وجود ایمنی و امنیت آثار تاریخی در این شهرستان و حوالی آن اطمینان کرد.

در همین حال «مجتبی گهستونی»، درباره از سرگیری غارت محوطه باستانی جوبجی به میراث‌خبر گفت: پس از کشف گنج ارزشمند محوطه باستانی جوبجی، یک کانکس برای حفاظت از آثار باستانی در محل محوطه گذاشته شد. مدتی نیروی حفاظتی در محوطه 40 هکتاری جوبجی گشت می‌زد تا اینکه کانکس به دلایلی آتش گرفت و جمع شد.

از آن تاریخ دیگر از این محوطه حفاظت نشد و دوباره پای غارتگران و حفاران غیرمجاز به محوطه باز شد.

این فعال میراث‌فرهنگی در باره ساخت موزه در رامهرمز به میراث‌خبر توضیح داد: این وعده 2سال قبل داده شد و قرار بود این موزه یکساله ساخته و تجهیز شود. این درحالی است که نه تنها این وعده تحقق پیدا نکرد که موزه موجود در رامهرمز هم به لحاظ امنیتی تجهیز نشد.

اما همچنان شواهد موجود در این شهرستان و محله‌هایش نشان از آن دارد که رسیدگی به وضع میراث‌فرهنگی در رامهرمز نیازمند یک عزم ملی و ورود نیروهای فرا استانی است.این موضوع با اخباری که میراث‌خبر در طول چند روز گذشته درباره این شهرستان منتشر کرده است بیشتر برجسته می‌شود.

میراث‌خبر دراین‌باره نوشته است: پس از کشف 2محوطه هخامنشی با ستون‌های سنگی در نزدیکی روستای شیفته، اهالی این روستا یک کتیبه سنگی با خطوط میخی درشت در محل این محوطه باستانی کشف کردند که البته به محض رؤیت این کتیبه توسط روستاییان، به مسئولان انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز اطلاع داده شد و به این ترتیب کتیبه سنگی به اداره میراث فرهنگی رامهرمز انتقال یافت.

پیش از این 2کاخ هخامنشی در رامهرمز، در حالی کشف شد که 4 سال پیش جاده‌ای از وسط تپه باستانی گذشته و باعث تخریب این 2کاخ هخامنشی شده‌بود.

به گفته گهستونی پس از آغاز مطالعه روی این کتیبه مشخص شد به دوره هخامنشیان تعلق دارد و روی سنگی مشابه سنگ‌های معدن رودخانه رود زرد نوشته شده است. این کتیبه به‌صورت دو‌رو نوشته شده است و 8 کیلو وزن دارد.

در همین حال رئیس سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان به میراث آریا گفته است: طی سال گذشته 4هزار اثر تاریخی در استان شناسایی شد.

صادق محمدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان با بیان این مطلب افزود: سال گذشته 400میلیون تومان اعتبار برای شناسایی و تکمیل پرونده‌های ثبتی آثار تاریخی استان خوزستان اختصاص یافت.

محمدی خاطر نشان کرد:از این 4هزار اثر تاریخی که مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته برای 2هزار اثر پرونده ثبتی تشکیل شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان اضافه کرد: همچنین درصدد هستیم طی چند ماه آینده هزار اثر را به ثبت رسانده و تعداد آثار تاریخی ثبت شده در استان را به هزار و 900 اثر برسانیم.

کد خبر 78749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز