آمار سقط خودبه‌خودی در کشور ما بالاست و پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بارداری‌ها در کشور به سقط خودبه‌خودی منجر شود.  

سقط جنین

به گزارش همشهری آنلاین، صابر جباری فاروجی، رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت با اعلام این مطلب درباره سقط خودبه‌خودی به گفت: در این سقط، جنین عمدتا در سه ماه اول بارداری بدون هیچ مداخله‌ای از رحم مادر دفع می‌شود و پیش‌بینی ما این است که سالانه حدود ۶۵ هزار سقط خودبه‌خودی در کشور صورت می‌گیرد که عدد بالایی است. به همین دلیل ضرورت دارد که دلایل این مساله در نقاط مختلف کشور بررسی شود.  

وی درباره این که چرا آمار سقط‌های خودبه‌خودی در کشور بالاست بیان کرد: یک درصد از بارداری‌ها به طور طبیعی سقط خودبه‌خودی هستند و جنین‌های ناسالم دفع می‌شوند اما تاکنون پژوهش دقیقی در کشور انجام نشده تا چرایی این اتفاق را بدانیم. در مجموع پژوهش‌های جهانی نشان می‌دهد که عوامل مختلفی در این باره دخیل است؛ از جمله آلودگی هوا، سوءتغذیه، محصولات غذایی تراریخته و تشعشعات رادیوکتیو که خطر سقط خودبه‌خودی را افزایش می‌دهد

جباری با تاکید بر این که باید بدانیم در کدام منطقه چه عاملی باعث سقط خودبه‌خودی در مادران است، عنوان کرد: برآورد ما این است که بخشی از حدود ۶۵ هزار سقط‌های خودبه‌خودی سالانه در کشور نباید رخ دهد و باید مهار شود. بر این اساس در سامانه الکترونیک سلامت که اکنون مشخصات سلامت کلیه افراد را ثبت می‌کنند، ما به این داده‌ها هم دسترسی خواهیم داشت و از طریق آن می‌توان فهمید که سقط خودبه‌خودی در یک منطقه چه میزان است و دلایل آن چیست؟ ‌

این مسئول با اشاره به اهمیت ثبت این داده‌ها درباره مادران باردار و میسر شدن امکان بررسی و پژوهش دقیق بیان کرد: ما باید به داده‌هایی دسترسی داشته باشیم که چه عواملی باعث این آسیب است. این که مادر در زمان بارداری اگر در معرض هوای آلوده است، محیط زندگی خود را تغییر دهد یا در این مدت در معرض یونیزان یا تشعشعات رادیواکتیو قرار نگیرد.

وی افزود: با ثبت داده‌های تجمیعی در سامانه الکترونیک سلامت به راحتی می‌توانیم متوجه شویم که در یک اقلیم آمار سقط‌های خودبه‌خودی بالاست. در این باره علت‌یابی در آن منطقه و تغییراتی نسبت به سبک زندگی فرد صورت بگیرد. چیزی که درباره سایر بیماری‌های غیرواگیر هم مطرح است و اگر بدانیم که شیوع یک بیماری در منطقه‌ای بیشتر است به سرعت و در کوتاه‌ترین زمان می‌توان درباره چرایی آن بررسی و تصمیم‌گیری کرد. 

جباری درباره این که این تصمیم‌گیری‌ها بر اساس داده‌های ثبت شده چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: این داده‌ها در سامانه الکترونیک سلامت در حال جمع‌آوری هستند و زمانی ارزش بررسی دارند که یک بازه زمانی حدودا یکساله از آنها بگذرد. در حال حاضر این داده‌ها هنوز قابل قضاوت و برنامه‌ریزی نیست. 

۴ عاملی که منجر به مرگ جنین در رحم مادر می‌شود | این مادران دیگر باردار نمی‌شوند؟ | سالانه ۶۵ هزار جنین خودبه‌خود سقط می‌شوند

علائم سقط جنین

برخی متخصصان هم علائم سقط خودبه‌خودی جنین را موارد زیر اعلام و تاکید می‌کنند اگر این علائم در مادران وجود داشت، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرند:

  • خونریزی که به‌تدریج سنگین می‌شود؛
  • گرفتگی شدید؛
  • شکم‌درد؛
  • ضعف؛
  • درد پشت شدید؛
  • تب همراه با هر یک از علائم ذکر شده در بالا؛
  • انقباض؛
  • خروج بافت شبیه لخته خون؛

و کمتر شدن علائم بارداری از جمله علائمی است که متخصصان درباره سقط خودبه‌خودی مطرح می‌کنند.

این در حالی است که برخی مادران با سقط‌ خودبه‌خودی نسبت به بارداری مجدد دچار نگرانی می‌شوند اما به تاکید متخصصان ۸۵ درصد زنانی که یک بار سقط جنین داشته‌اند، مشکلی در حاملگی دوباره نخواهند داشت و سقط جنین به این معنی نیست که مشکل باروری در آنها ایجاد شود. آنها به توصیه پزشکان، برای پیشگیری از سقط‌های خودبه‌خودی، مادران به ورزش منظم، وزن و رژیم غذایی سالم و متعادل، جلوگیری از عفونت و عدم مصرف دخانیات، الکل و کافئین توجه داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 787641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha