وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، امکان عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی در آینده وجود دارد؛ اما در هر صورت تضمینی وجود ندارد.

آنتونی بلینکن

به گزارش همشهری آنلاین، به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود گفت: با وجودی که به نظرم واقعا این کار ممکن است؛ اما در هر صورت تضمینی برای آن وجود ندارد.

وی افزود، دستیابی به توافق عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان مستلزم این است که رژیم صهیونیستی امتیازاتی به فلسطینی‌ها بدهد و ممکن است این اقدام به معنای واقعی کلمه وضعیت منطقه را بهتر بکند.

وزیر خارجه آمریکا در این نشست خبری گفت، دستیابی به این توافق یک رویداد دگرگون کننده در خاورمیانه خواهد بود.

بلینکن این اظهارات را در سومین سالروز امضای توافقنامه ابراهیم مطرح کرد و وزارت خارجه آمریکا هم به همین مناسبت بیانیه‌ای صادر و طی آن اعلام کرد: عادی سازی روابط بین متحدان ما در منطقه بیانگر تحولی برای اسرائیل، امارات متحده عربی، بحرین و مراکش است.

در این بیانیه آمده است: در این سالروز، ما تعهد خود را نسبت به هدف گسترش و تعمیق فرصت‌های ادغام که در توافقنامه‌ها مطرح شده است، تجدید می‌کنیم. «ایالات متحده در حمایت خود از خاورمیانه صلح‌آمیز، امن‌تر و مرفه‌تر ثابت قدم است و در نشست‌های بعدی مانند اجلاس نقب و اجلاس "I۲U۲" بین هند، اسرائیل، امارات و آمریکا روی تقویت قابلیت‌های مشترک و تقویت همکاری لازم برای رویارویی با چالش‌ها و فرصت‌های فوری امروز تمرکز می‌شود.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه ادعا کرد که صلح با عربستان چهره منطقه خاورمیانه و کل جهان را تغییر خواهد داد. وی مدعی شد، با دولت آمریکا در حال توسعه دایره صلح در خاورمیانه است.

نتانیاهو دهم ماه میلادی جاری تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بخشی از یک پروژه بین‌المللی بی‌سابقه است؛ یک کریدور اقتصادی که آسیا و اروپا را به هم پیوند می‌دهد و این کریدور چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد و روی تمام دنیا نیز تاثیر خواهد گذاشت.

طبق اعلام وبسایت خبری i۲۴، نتانیاهو در ادامه با بیان اینکه از اعلامیه ایالات متحده آمریکا، هند، عربستان، اتحادیه اروپا، امارات و همچنین فرانسه، ایتالیا و آلمان استقبال می‌کند، افزود، آنها از راه اندازی یک پروژه پیشگام برای توسعه یک کریدور اقتصادی از هند تا خاورمیانه خبر دادند.

کد خبر 788683
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha