مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

سفر، ما را با فرهنگ و آداب و رسوم جوامع مختلف آشنا می‌کند و به همین دلیل است که می‌گویند: «بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی.»

سفر

همشهری‌آنلاین - احسان انواری: اما گاهی شرایط سفر را نداریم، این‌جاست که سفرنامه وارد عمل می‌شود و ما می‌توانیم از خانه تکان نخوریم اما سفر کنیم. از آن‌جا که ایران، کشوری با فرهنگی غنی است، گردشگران داخلی و خارجی زیادی به دیدنش آمدند و سفرنامه‌های زیادی درباره‌ی آن نوشته‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی»، «سفرنامه والتر هینتس»، «سفرنامه اصفهان تا عسلویه» و... اشاره کرد. در این سفرنامه‌ها می‌توان فرهنگ و وضع اجتماعی را در ایران قدیم دید.

در ایران، نویسندگان معاصر هم سفرنامه‌هایی خواندنی منتشر کرده‌اند؛ مثلاً سفرنامه‌های منصور ضابطیان یکی از آن‌هاست. تنهایی‌سفرکردن و چالش‌های ریز و درشتش، قلم روان و عکس‌هایی که خود نویسنده، در سفرنامه‌هایش منتشر کرده، توجه نوجوانان را به منصور ضابطیان و سفرنامه‌هایش جلب کرده. از سفرنامه‌های او می‌توان به کتاب «نوشابه زرد»، «مارک و پولو»، «مارک دو پولو»، «سباستین» و... اشاره کرد.

حتی این روزها، پادکست‌هایی درباره‌ی سفر تولید شده که اگر حال و حوصله خواندن کتاب را ندارید، می‌توانید با گوش‌دادن به این پادکست‌ها، سفر کنید! پادکست «رادیو جولون»، «کشورگرافی» و «رادیو دور دنیا» از این دسته‌اند. وقتی من کتاب مارک دو پلو منصور ضابطیان را خواندم، در کنار لذت‌بردن از قلم زیبای نویسنده، با فرهنگ کشورهایی مثل کنیا، بلژیک و عراق هم آشنا شدم. مثلاً دریافتم در کشوری مثل کنیا، انسان‌ها با کم‌ترین امکانات هم می‌توانند شاد باشند و از زندگی لذت ببرند.

در پایان، بخشی از شعر پابلو نرودا، شاعر و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبی شیلیایی را با هم مرور می‌کنیم:

به آرامی آغاز به مردن می‌کنی
            اگر سفر نکنی
اگر کتابی نخوانی
     اگر به اصوات زندگی گوش ندهی
    اگر از خودت قدردانی نکنی...

کد خبر 789067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha