سهم خانوارها از تسهیلات بانکی در ۵‌ماه نخست امسال تحت‌تأثیر سیاست‌های تکلیفی به ۱۷.۷درصد رسید، اما رشد تسهیلات در نتیجه اعمال برنامه کنترل ترازنامه بانک‌ها و رشد نقدینگی برای مهار تورم تنها ۲۶.۳درصد رشد کرده است.

وام‌ - قرض‌الحسنه

به گزارش همشهری، اعمال سیاست انقباضی پولی که باعث کاهشی‌شدن روند نرخ رشد نقدینگی در ماه‌های اخیر شده، این انتظار را تقویت می‌کند که نرخ تورم روند نزولی را تجربه خواهد کرد ولی پرسش این است که آیا این سیاست پولی باعث سخت‌تر شدن دسترسی بنگاه‌های اقتصادی، صاحبان کسب‌وکار و مردم به تسهیلات بانکی نمی‌شود؟

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در ۵‌ماه نخست امسال ۱۷هزار و ۸۷۰میلیارد ریال تسهیلات در بانک‌ها پرداخت شده به این معنا که بانک‌ها ۳هزار و ۷۲۱میلیارد ریال بیشتر از ۵‌ماه نخست سال گذشته وام پرداخت کرده‌اند که از این میزان سهم صاحبان کسب‌وکار ۸۲.۳درصد و سهم خانوارها ۱۷.۷درصد برآورد شده است.

این گزارش می‌افزاید: از کل تسهیلات پرداخت شده در این بازه زمانی ۷۶.۳درصد برای گردش چرخ اقتصاد در قالب تسهیلات در گردش بنگاه‌ها و بخش‌های اقتصادی پرداخت شده از سهم وام پرداخت‌شده به مصرف‌کننده نهایی یا همان خانوار برای خرید کالاها به ۳۶.۹درصد رسیده است. سیاستگذار پولی همچنان در پرداخت تسهیلات اولویت را به بخش صنعت و معدن داده به‌گونه‌ای که ۴۲.۳درصد از کل وامی که برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها و کسب‌وکارها داده شده، به بخش صنعت و معدن اختصاص دارد.

بانک‌محور بودن اقتصاد ایران باعث شده تا بنگاه‌های اقتصادی وابستگی شدیدی به منابع بانکی برای تامین مالی خود داشته باشند به‌گونه‌ای که براساس آمارها همچنان بالای ۸۵درصد از تامین مالی در اقتصاد ایران توسط شبکه بانکی صورت می‌گیرد و همین مسئله باعث سخت‌تر شدن دسترسی مردم به تسهیلات خرد و متوسط شده است. البته دولت‌سیزدهم از ابتدای فعالیتش فرمان چرخش تسهیلات را صادر و به بانک‌ها اعلام کرد تا کارنامه خود را شفاف ‌سازند و از سنگ‌اندازی در مسیر پرداخت تسهیلات دست بردارند و به جای اینکه منابع در اختیارشان را به‌خودشان و بنگاه‌هایشان قرار دهند، آنها را به اقتصاد و مردم بپردازند.

فشار بر بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات‌تکلیفی بیشتر البته باعث ناترازی آنها می‌شود و انتظار می‌رود که دولت هم با اصلاحات جدی در ساختار بودجه از اعتیاد به منابع بانکی بکاهد تا سطح دسترسی شهروندان به وام بانکی گسترش یابد.

کارنامه وام بانکی

کد خبر 790021
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    کدوم وام ، بی خیال