مدیر اندیشکده زن و جامعه با بر شمردن سه سطح برای بررسی نسبت زن و رسانه به اهمیت کنشگری زنان در رسانه اشاره کرد و گفت: در سطح کنشگری نیازمند بسترسازی برای مشارکت یا تسهیل مشارکت زنان در مناسبات رسانه داریم زیرا به دلایل مختلفی زنان سهم باید و شاید خود را از رسانه و فضای فعالیت در رسانه کسب نکرده‌اند.

دکتر اقبالی

همشهری آنلاین: مدیر اندیشکده زن و جامعه با بر شمردن سه سطح برای بررسی نسبت زن و رسانه به اهمیت کنشگری زنان در رسانه اشاره کرد و گفت: در سطح کنشگری نیازمند بسترسازی برای مشارکت یا تسهیل مشارکت زنان در مناسبات رسانه داریم زیرا به دلایل مختلفی زنان سهم باید و شاید خود را از رسانه و فضای فعالیت در رسانه کسب نکرده‌اند.

دکتر ابوالفضل اقبالی در گفت‌و گو با همشهری آنلاین درباره رابطه زن و رسانه گفت: در نسبت میان زن و رسانه یکی از وجوهی که باید مد نظر قرار بگیرد وضعیت کنشگری یا سهم کنشگری زنان در فضای رسانه است. این نسبت را می‌توان در سه سطح بررسی کرد: زن به مثابه مخاطب، زن به مثابه موضوع یعنی فیلمی که به موضوع زن می‌پردازد و سطح سوم زن به مثابه کنشگر است. در سطح سوم زنی مد نظر است که در رسانه در نقش‌های مختلف کنش و فعالیت می‌کند. کارگردان، نویسنده یا بازیگر است و در هر سطح و نقش دیگری نیز حضور دارد.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت سطح سوم اظهار کرد: در این سطح نیاز به بسترسازی برای مشارکت یا تسهیل مشارکت زنان در مناسبات رسانه داریم زیرا به دلایل مختلفی زنان سهم باید و شاید خود را از رسانه و فضای فعالیت در رسانه کسب نکرده‌اند. موانع عرفی، ساختاری، فردی، شخصیتی و هر دلیل دیگری مانع بوده است. اما باید این بسترسازی رخ دهد زیرا قابلیت خلق، آفرینش و روایت در زنان در فضای رسانه بسیار ویژه و مستعد است.

مدیر اندیشکده زن و جامعه در ادامه درباره تصویر زن در رسانه تشریح کرد: ما در رسانه دینی نسبت به ابعاد و مختصات تصویر زن در رسانه ملاحظاتی داریم که این ملاحظات در رسانه غربی چندان مد نظر قرار نمی‌گیرد. یکی از آن مهم‌ترین مؤلفه‌ها بحث استفاده ابزاری از تصویر زن یا به عبارتی شی‌وارگی زن در قاب رسانه است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: رسانه مدرن و سینما و تلویزیون و به ویژه رسانه‌های تصویری یکی از عناصر جذابیتشان استفاده ابزاری از جذابیت زنان است که در رسانه غربی به وفور شاهد هستیم اما آنچه در رسانه دینی درباره آن توافق هست این است که زن باید با هویت انسانی‌اش تصویر شود و زن و هویت انسانی او نباید به وجه زنانه و جنسیتی تقلیل پیدا کند و این دور از امر اخلاقی در رسانه است. زن هنر و توانمندی و استعدادی دارد و رسانه برای ارتقا خود نیازمند استفاده از این کیفیت هست.

چنانکه در خبرها آمده بود، نخستین جشنواره بین المللی رسانه خورشید به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و شهرداری مشهد روز هشتم مهرماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. مرضیه هاشمی، دبیر نخستین جشنواره بین المللی رسانه خورشید پیش از این،  از دریافت ۱۹۵ اثر در حوزه زن و رسانه خبر داد و گفت با توجه به مهلت ارسال آثار تا بیستم شهریور، هیات داوران از ۲۱ شهریور کار داوری آثار در بخش های مختلف را آغاز کرده اند و اختتامیه جشنواره اختتامیه جشنواره، هشتم مهرماه در جوار حرم امام رضا(علیه السلام) برگزار خواهد شد و از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.

کد خبر 790125

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha