تعدادی از حیوانات دنیا با سنی بیش از حد طبیعی توانسته‌اند نام خود را در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت کنند. البته تمام این حیوانات در خانه یا باغ‌وحش نگهداری می‌شدند، در غیر این صورت، رسیدن آنها به این سن و سال بعید به نظر می‌رسید.

حیوانات پیر

به گزارش همشهری آنلاین، کلاغ‌ها و لاک‌پشت‌ها از آن دسته حیواناتی هستند که گفته می‌شود حتی بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند، اما آیا واقعا حیواناتی وجود دارند که بتوانند به این سن برسند؟ اگر این طور باشد، پیرترین حیوان دنیا از کدام نوع و خانواده می‌تواند باشد؟ تعدادی از حیوانات دنیا با سنی بیش از حد طبیعی توانسته‌اند نام خود را در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت کنند. البته تمام این حیوانات در خانه یا باغ‌وحش نگهداری می‌شدند، در غیر این صورت، رسیدن آنها به این سن و سال بعید به نظر می‌رسید. بسیاری از آنها هم اکنون جان خود را از دست داده‌اند ولی هنوز نمونه دیگری از آنها پیدا نشده است که به این سن رسیده باشد و بتواند جای آنها را در گینس بگیرد. این گزارش ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ در مجله سرنخ چاپ شده است

پیرترین لاک‌پشت؛ ۱۷۸ سال
لاک‌پشت‌ها از مشهورترین حیواناتی هستند که عمری طولانی دارند. اما در میان لاک‌پشت‌ها جاناتان یکی از آنهایی بود که عمری غیرمعمولی داشت. جاناتان در سال ۱۸۳۲ به دنیا آمد و تا سال ۱۹۰۰ و زمانی که سن او تقریبا ۷۰ سال تخمین زده می‌شد در جزیره سنت هلن زندگی می‌کرد تا اینکه در همین سال به لندن آورده شد و از آن به بعد در لندن ساکن شد. جاناتان در زمان مرگ در سال ۲۰۱۰، ۱۷۸ سال سن داشت. تا قبل از کشف این لاک‌پشت، لاک‌پشت دیگری هم وجود داشت که بیش از ۱۵۰ سال عمر کرد. یکی از آنها، هریت از لاک‌پشت‌های غول‌پیکر گالاپاگوس بود که در سال ۲۰۰۵ و در سن ۱۷۵ سالگی از دنیا رفت.  

پیرترین پرنده؛ ۷۸ سال
در دنیا تعداد بسیار کمی از پرندگان هستند که می‌توانند به سن ۶۰ سالگی برسند. به طورکلی سن طبیعی برای انواع پرندگان تا ۶۰ سال است. اما کوکی یک طوطی کاکل سفید از نژاد میشل است که از سال ۱۹۳۳ و زمانی که تنها یک سال سن داشت در باغ‌وحش شیکاگو زندگی می‌کند. کوکی که حالا ۷۸ سال سن دارد، به عنوان پیرترین پرنده دنیا شناخته شده و برای اینکه به خاطر دیدن عده زیاد بازدیدکنندگان دچار استرس نشود، در جایی دور از شلوغی و دیگر پرندگان نگهداری می‌شود. این استرس باعث شده بود تا غذای کوکی هر روز کمتر از روز قبل شده و بیمار شود اما پس از اینکه او را از محوطه تماشا دور کردند، کم‌کم حال او بهتر شده و سلامت خود را به دست آورد. در سال ۲۰۰۷ دامپزشکان تشخیص دادند که کوکی به پوکی استخوان و آرتروز دچار شده و از همان زمان مراقبت‌های ویژه از او آغاز شده و رژیم غذایی خاصی به او داده شد. هر سال در ماه ژوئن جشن تولدی برای کوکی برگزار می‌شود و تنها در آن روز مردم می‌توانند به صورت گروه‌های کوچک کوکی را ببینند.

 پیرترین فیل؛ ۸۶ سال
فیل‌ها هم از آن دسته حیواناتی هستند که عمری تقریبا طولانی دارند اما تا به حال هیچ فیلی بیش از ۵۰ سال عمر نکرده بود. لین وانگ فیلی بود که در زمان جنگ دوم بین چین و ژاپن توسط نیروی اعزامی چین نجات پیدا کرد. پس از جنگ لین وانگ به باغ‌وحش تایپه در تایوان منتقل شد، جایی که بیشتر عمر خود را در آنجا گذرانده و به یکی از مشهورترین حیوانات تایوان تبدیل شده و همه او را به نام پدر بزرگ لین وانگ صدا می‌زدند. در سال ۱۹۸۳ زمانی که لین ۶۶ سال داشت برای اولین‌بار برایش جشن تولد گرفته شده و پس از آن اولین یکشنبه اکتبر هر سال برای او تولد گرفته می‌شد. در سال ۲۰۰۳ لین به آرتروز دچار شده و پای چپ خود را از دست داد. پس از آن، کم‌کم اشتهایش را از دست داده و بیمار شد تا اینکه بالاخره در ۲۶ فوریه ۲۰۰۳ و در سن ۸۶ سالگی از دنیا رفت.  

از لاکپشتی که ۱۷۸ سال عمر کرد تاعنکبوت ۲۸ ساله! | تصاویر جالبی از پیروپاتال های دنیای حیوانات

 پیرترین اسب؛ ۶۲ سال
اسب‌ها در بهترین شرایط زندگی اگر خیلی خوش‌شانس باشند، می‌توانند به ۲۵ تا ۳۰ سالگی هم برسند. تنها درصد بسیار کمی از آنها وجود دارند که به ۴۰ سالگی می‌رسند. بیلی پیر تنها اسب  دنیا بود که توانست تا سن ۶۲ سالگی عمر کند. بیلی در سال ۱۷۶۰ در انگلیس به دنیا آمد. این اسب مشکی با رگه‌های سفید، زمانی که ۳ سال داشت توسط هنری هریسون روستایی به عنوان یک اسب بارکش خریداری شد و تا زمان مرگ هم هر روز به کار خود ادامه داد. بیلی ۵۹ سال با خانواده هریسون زندگی و برای آنها کار کرد تا اینکه در ۲۷ نوامبر ۱۸۲۲ بر اثر کهولت سن از دنیا رفت. شاید زندگی در آب و هوای مساعد، فعالیت روزانه و تغذیه طبیعی دلیل این طول عمر باشد. پس از بیلی تنها اسبی که به سن بالای ۴۰ سالگی رسید، شوگر پاف نام داشت که ۵۶ سال عمر کرد و در سال ۲۰۰۷ در گینس هم ثبت شد.

 پیرترین ماهی؛ ۴۳ سال
همه ما فکر می‌کنیم که تغییر در رنگ مو و چین و چروک پوست بر اثر کهولت سن تنها مختص انسان‌هاست. اما گلد فیش‌ها یا همان ماهی گلی‌ها هم بر اثر کهولت سن بسیار تغییر می‌کنند. تیش، تنها گلدفیشی بود که توانست بیشتر از ۴۰ سال عمر کند. در سال ۱۹۵۶ و زمانی که پیتر ‌هاند ۷ سال سن داشت، تیش را در یک مسابقه در شهربازی یورکشایر انگلیس برنده شد. از آن زمان به بعد همیشه مراقب بود تا اتفاقی ناگوار برای ماهی گلی‌اش پیش نیاید. تیش و پیتر با یکدیگر بزرگ شدند و سال‌ها در کنار هم زندگی کردند. چند سالی می‌شد که پولک‌های تیش از قرمز به نقره‌ای تغییر رنگ داده بودند و پیتر می‌دانست که این موضوع به خاطر کهولت سن است. در سال ۱۹۹۹ و تنها یک هفته پس از اینکه تیش با ۴۳ سال سن به عنوان پیرترین ماهی دنیا در کتاب گینس ثبت شد، دچار بیماری شد و پس از مدت کوتاهی از دنیا رفت.  

  پیرترین سگ؛ ۲۹ سال تنها سگ دنیا که توانست ۲۹ سال عمر کرده و پیرترین سگ دنیا لقب بگیرد، بولی نام داشت که در ژوئن ۱۹۱۰ در استرالیا به دنیا آمده و در نوامبر ۱۹۳۹ هم از دنیا رفت. این سگ ۲۹ سال و ۵ ماه عمر کرد، درحالی‌که عمر مفید سگ‌ها معمولا ۱۵ سال است. بولی به خاطر ابتلا به نوعی بیماری مزمن که سال‌ها با او همراه بوده و راه درمانی برایش پیدا نشد از دنیا رفت در غیر این صورت شاید سال‌ها بعد از آن هم به زندگی خود ادامه می‌داد. دامپزشکان این عمر طولانی را به خاطر تغذیه صحیح و ژنتیک دانستند. از زمانی که بولی از دنیا رفت تا به حال هیچ سگی به این سن نرسیده اما تعداد دیگری از سگ‌ها به سن‌های بالاتر از حد طبیعی رسیدند که از بین آنها می‌توان به بلا ۲۸ سال، شنل ۲۱ سال و اتو ۲۰ سال اشاره کرد که از پیرترین سگ‌های دنیا به حساب می‌آیند.

 پیرترین گربه؛ ۲۸ سال
«سریم پاف» گربه‌ای بود که در آگوست ۱۹۶۷ در تگزاس به دنیا آمد. صاحب پاف، جیک پریا، از همان زمان نوزادی از آن نگهداری می‌کرد. جیک همچنین گربه دیگری به نام پدربزرگ رکس آلن داشت که از سفر به پاریس همراه خود به تگزاس آورده بود. رکس در سال ۱۹۶۴ متولد شده بود. معمولا گربه‌ها عمری طولانی دارند اما رسیدن آنها به سن ۳۰ سالگی کمی غیرعادی به نظر می‌رسد. جیک توانسته بود با شیوه نگهداری و رژیم غذایی مناسب کاری کند که گربه‌هایش تا ۳۰ سال و حتی کمی بیشتر از آن زندگی کنند. رکس در سال ۱۹۹۸ و زمانی که ۳۴ سال و ۲ ماه سن داشت از دنیا رفت و در آن زمان اسم این گربه به عنوان پیرترین گربه دنیا در گینس ثبت شد. پاف هم در آگوست ۲۰۰۵ با داشتن ۲۸ سال و ۳ روز سن از دنیا رفت.

از لاکپشتی که ۱۷۸ سال عمر کرد تاعنکبوت ۲۸ ساله! | تصاویر جالبی از پیروپاتال های دنیای حیوانات

 پیرترین عنکبوت؛ ۲۸ سال
تمام گونه‌های حشرات در تمام دنیا عمر بسیار کوتاهی دارند به طوری که بعضی از آنها تنها یک روز عمر می‌کنند. عنکبوت‌ها از دسته بندپایان به حساب می‌آیند ولی در موارد بسیاری به حشرات شباهت دارند. طول عمر کوتاه یکی از این شباهت‌هاست. به طورکلی عنکبوت‌ها از هر نوعی دارای عمری یک هفته‌ای هستند و تنها تعداد بسیار کمی از آنها تا چند ماه عمر می‌کنند. اما تا قبل از پیدا شدن عنکبوتی به نام گریم در سال ۱۹۳۵ در مکزیک، هیچ کسی فکر نمی‌کرد که حتی یک عنکبوت بتواند یک سال هم عمر کند. مالک گریم مدعی بود که این عنکبوت تنها عنکبوت دنیاست که توانست تا سن ۲۸ سالگی عمر کند. گریم از انواع حشراتی است که توسط پرندگان به راحتی شکار می‌شوند اما  او نه تنها توانست از دست شکارچیان جان سالم به در ببرد بلکه تا ۲۸ سالگی هم  زنده ماند و رکورددار شد.

  پیرترین خرگوش؛ ۱۸ سال خرگوش‌ها حیواناتی هستند که طبق گزارش مرکز نگهداری از خرگوش های استرالیا، در بهترین شرایط زندگی، نمی‌توانند بیش از ۶ تا ۸ سال عمر ‌کنند. اما در این میان تعدادی خرگوش در دنیا وجود داشتند که به سن ۱۴ سالگی هم رسیدند. تنها خرگوشی که توانست حتی بیشتر از ۱۴ سال هم عمر کند، فلاپسی بود که در ششم آگوست ۱۹۶۴ در جنگل‌های تاسمانیا در استرالیا پیدا و به عنوان یک خرگوش خانگی نگهداری شد. این خرگوش ۱۸ سال و ۱۰ ماه زندگی کرد ولی قبل از رسیدن به سن ۱۹ سالگی بر اثر کهولت سن از دنیا رفت. قبل از فلاپسی، اسم خرگوش دیگری به نام هیتر با ۱۶ سال سن به عنوان پیرترین خرگوش دنیا در کتاب گینس ثبت شده بود. جنیفر روسل این خرگوش گینسی را در سال ۱۹۹۵ و درحالی‌که تنها ۲ سال داشت خریداری کرده و تا زمان مرگ نزد خود نگه داشت.

 پیرترین خوکچه هندی؛ ۱۶ سال
عمر خوکچه‌های هندی معمولا ۴ تا ۸ سال است و اگر یکی از آنها حتی یک سال بیشتر از این زندگی کند بسیار عجیب به نظر می‌رسد. سوئیتی پیرترین خوکچه هندی در دنیاست که ۱۶ سال سن دارد. او در اکتبر ۱۹۹۶ در خانه فردی به نام دولارس در شیلی به دنیا آمد اما زمانی که ۷ ماهه بود، دولارس آن را به نامزد خود هدیه داد و او که از هدیه خود بسیار خوشش آمده بود تصمیم گرفت تا تمام تلاش خود را برای بزرگ کردن آن به کار گیرد. غذای مورد علاقه سوئیتی سبزیجات به خصوص جعفری است و شاید مقدار زیاد سبزیجاتی که این حیوان در طول روز می‌خورد، او را به این سن رسانده است. صاحب سوئیتی به تازگی یک خوکچه هندی ماده خریداری کرده است تا شاید بچه‌های آنها هم عمری طولانی داشته باشند. پیرترین خوکچه هندی ثبت شده در گینس ۱۴ سال و ۱۰ ماه سن داشت اما حالا سوئیتی جای او را گرفته است.

کد خبر 791207
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    از گرگ و شیر چه خبر