به گزارش همشهری آنلاین، سردار سید تیمور حسینی جانشین راهور فراجا در اولین همایش معاینه فنی خودرو گفت: تجربه سالها خدمت ما ثابت کرده است که بسیاری از اقدامات ما در جهت ساماندهی و برخورد با معلول ماجرا است. حل مشکل محیط زیست نیازمند نگاه حکمرانی است و باید فرمولهای حکمرانی را اصلاح کنیم و پس از پرداختن به علت، مسائل به صورت خودکار حل خواهد شد.
او افزود: هر سیستمی برای پیشرفت در حالت عادی نیازمند تعادل و توازن میان میان حق و تکلیف است. ما باید به دنبال ریشه اصلی مسائل برویم. زمانی که کشورهای پیشرفته مانند ژاپن را در نظر میگیریم باید بدانیم که نظم حاکم بر ترافیک این کشور محصول کدام دستگاه است؟ این نظم حاصل کارکرد درست سیستم است. ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که اقدامات پلیسی و سلبی محض به نتیجه مطلوب ما منجر شود.
سردار حسینی تأکید کرد: ما قانون هوای پاک را داریم. باید پرسید که کدام بخش از قانون هوای پاک درست انجام شده است که حالا بخواهیم یقه مردم را در مورد معاینه فنی بگیرم؟ آیا وزارت نفت، وزارت صمت و... تکلیف خود را انجام دادهاند؟ پاسخ خیر است. چرا باید با یک طرح دعوای واهی قانون سن فرسودگی به قانون سن مرز فرسودگی تبدیل شود. ما هیچ تسهیلاتی نتوانستیم در اختیار مردم بگذاریم و قانون اسقاط ما هر روز در حال اضمحلال است و درست نیست که فقط به مردم بپردازیم.
او افزود: من در مورد منابع آلاینده به آمار دقیق نرسیدم. ما در کشور نزدیک ۴۰ میلیون وسیله نقلیه داریم که ۲۰ میلیون آنها مشمول معاینه فنی هستند. من خواهش میکنم تحقیق شود که سهم آنها که مشمول نیستند در آلودگی چقدر است؟ یک کارشناس به من گفت که خودروهایی که ما میسازیم یورو ۴ و ۵ هستند اما بعد از گذشت ۶ ماه ، یورو آنها به ۳ تنزل پیدا می کند. در یک تحقیق دیگر باید مشخص شود که سهم خودروهای دارای معاینه فنی در آلایندگی چقدر است؟ نباید این نگاه ایجاد شود که کارهای ما در راستای درآمد زایی است. زبان ما مو درآورد که حوزه خودرو دچار تحول شود، اما نشد و من امیدی به تغییر این حوزه ندارم.
جانشین راهور معتقد است: برخورد با معاینه فنی کار ساده ای است اما از نظر من چاره کار نیست، چاره کار پرداختن به علتهای اصلی است که باید هزینه هایش را بپردازیم. حاکمیت باید هزینه ساماندهی این حوزه را بدهد و هزینه فقط مادی نیست. این جراحی در برخی نقاط ممکن است که صدای برخی را دربیاورد.
نظر شما