امروزه مهمترین چالش نظام سلامت کشور فراوانی اقلام آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی در بازار است.

آرایشی - قاجاق

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب در اولین گردهمایی تخصصی مدیران نظارت بر فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: خط قرمز سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌ها کیفیت است و به هیچ عنوان از این موضع کوتاه نمی‌آییم.

دکتر محمود آل‌بویه با بیان اینکه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی از تولد تا مرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: فراورده‌های آرایشی و بهداشتی هم در تولید و هم در مصرف حیطه وسیعی را تشکیل می‌دهد و کیفیت این محصولات مانند صخره‌ای است که پشت آن سلامت ۸۵ میلیون ایرانی قرار دارد. مهمترین چالش ما فراوانی اقلام آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی در بازار است البته باید امور تولیدکنندگان و واردکنندگان هم تسهیل شود.  

پیش از این دکتر موسی احمدزاده، نایب رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی گفته بود ایران هفتمین کشور در جهان و دومین کشور پرمصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در منطقه است، صادرات، واردات و تولید آن برای سلامت و اقتصاد کشور مهم تلقی می‌شود.

احمدزاده با بیان این که در گذشته میزان قاچاق محصولات آرایشی در کشور یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود اما اکنون این رقم به دو میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار افزایش یافته، گفته بودبیشتر مواد اولیه لوازم آرایشی و بهداشتی ما از ناحیه جنوب، غرب و شمال غرب وارد کشور می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که اقلام آرایشی قاچاق بدون بررسی و تأیید وزارت بهداشت وارد بازار می‌شود. ۹۹ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی که در مترو به فروش می‌رسد غیربهداشتی است.

او تاکید کرده ما کشور بسیاری وسیعی داریم و نظارت کردن بر محصولاتی که به صورت قاچاق وارد کشور شده بسیار سخت است. ما ۱۵ تا کشور همسایه داریم و نمی‌توانیم جلوی قاچاق از مرز این کشورها را بگیریم. نمی‌توانیم صددرصد جلوی قاچاق و تولید غیر بهداشتی این دسته از اقلام را بگیریم اما می‌توانیم آن را به حداقل برسانیم.

کد خبر 791954
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha