مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه کلرادو با ابداع ساعت اتمی با دقتی که هر 300 میلیون سال یک ثانیه را از دست می‌دهد یک قدم به دستیابی به دقیق‌ترین ساعت جهان نزدیک‌تر شدند.

محققان دانشگاه کلرادو اعلام کردند موفق به تولید ساعت اتمی جدیدی شده‌اند که دقتی دو برابر دقت ساعت‌هایی که در حال حاضر به منظور تنظیم زمان بین‌المللی و سیستم‌های ماهواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارد.

این ساعت از طبیعت اتم‌ها و ارتعاشات آنها برای حفظ زمان استفاده می‌کند. به گفته دانشمندان توانایی نوسانی اتم‌ها با قرارگیری در اشعه لیزر و منجمد کردن آنها تا درجه منفی 273  درجه (حرارتی که تمامی اجسام از حرکت باز می مانند) پایدارتر خواهد شد.

«جان تامسن»، پروفسور دانشگاه کپنهاگن که در انجام این مطالعات نقش داشته است، اظهار داشت: "یک اتم از یک هسته و تعدادی الکترون در مدار این هسته تشکیل شده است. با استفاده از نور لیزر متمرکز شده می‌توان الکترون‌ها را به سمت عقب نوسان داده و در مسیری تعیین شده در میان مدارهای هسته حرکت داد. این شیوه ای است که می‌تواند نوسان را در ساعت‌های اتمی به وجود آورد." 

به گزارش ماهنامه نجوم،‌ این ساعت اتمی علاوه بر این‌که توانایی اندازه‌گیری بخش‌هایی بسیار کوچک از زمان را نیز دارد، در عین حال توانایی تعیین فاصله‌های بسیار طولانی از قبیل فاصله‌های میان کهکشانی را نیز خواهد داشت.

بر اساس گزارش تلگراف، محققان دانشگاه کلرادو قصد دارند به تحقیقات خود دامنه گسترده‌تری داده و در نهایت بتوانند دقیق‌ترین ساعت اتمی جهان را ارائه کنند.

کد خبر 79245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز