شرکت‌های دولتی ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار هستند که از این رقم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان فقط مربوط به بدهی شرکت نفت است که از سال‌های قبل پرداخت نشده است.

قالیباف

به گزارش همشهری، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع پرداخت بدهی شرکت‌های دولتی به بانک‌ها گفت: از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی شرکت‌های دولتی به بانک‌ها، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان متعلق به شرکت نفت است و باید مشخص شود چرا در طول سال‌های قبل شرکت نفت این بدهی را پرداخت نکرده است.

این اظهارات قالیباف، در جلسه علنی صبح دیروز مجلس و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه درباره پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها ایراد شد؛ اما درباره اینکه این بدهی کلان چگونه باید تسویه شود، اختلاف‌نظر وجود دارد.

برخی از نمایندگان معتقدند دولت برای پرداخت این بدهی انباشته، ناگزیر به واگذاری گسترده دارایی‌هاست و عملاً منجر به جهش تورم خواهد بود؛ اما در مقابل عده‌ای بر این باورند که تسویه نشدن این بدهی کلان، بانک‌ها را در اجرای مأموریت دچار مشکل کرده و بدون آن نمی‌توان به تحقق برنامه‌های متکی به تسهیلات بانکی نظیر نهضت ملی مسکن و اشتغال‌زایی و ... امیدوار بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از اظهارات مخالفان و موافقان تسویه بدهی انباشته دولت، گفت: از ۷۰۰ همت بدهی شرکت‌های دولتی حدود ۵۰۰ همت متعلق به شرکت نفت است و به نظر نمی‌رسد که شرکت نفت از سر نداشتن پول تسویه‌حساب نمی‌کند بلکه این موضوع علت دیگری دارد که خوب است دوستان دولت دراین‌باره توضیح دهند تا مجلس شورای اسلامی تصمیم درستی بگیرد.

این گفته قالیباف، دربرگیرنده نکته قابل‌تأملی است که همواره یکی از دلایل انحراف در تسهیلات بانکی، پرداخت وام به زیرمجموعه‌ها و اعطای تسهیلات بدون پشتوانه به خواص بوده است.

در حقیقت، در سالیان متمادی، نظام بانکی دچار چنان وادادگی مهلکی شده که عده‌ای می‌توانند تسهیلات کلان با نرخ سود بسیار پایین در قیاس با تورم دریافت کنند و هیچ عجله‌ای هم برای تسویه آن نداشته باشند.

این مسئله، در یک مورد منجر به انباشت بدهی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت نفت به نظام بانکی شده و در ابعاد کوچک‌تر، هزاران وام‌گیرنده بدحساب را در برمی‌گیرد که سال‌هاست منابع بانکی را از چرخه اصلی منحرف کرده و جز با برخورد و پیگیری دولت حاضر به بازپرداخت آن نیستند.

کد خبر 792546
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • ایرانی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    4 0
    فعلا تکلیف علت پایین کشیدن فرمایش رهبری در بنر میدان ولیعصر را مشخص کنید تا بعد