ایلان ماسک هنوز تاریخ رسمی دومین پرواز آزمایشی استارشیپ را اعلام نکرده است، اما انتظار می‌رود اسپیس ایکس این پرتاب را در ماه جاری میلادی انجام دهد.

استارشیپ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، ایلان ماسک امیدوار است بتواند موشک بزرگ استارشیپ خود را این ماه برای دومین بار، پس از اولین پرتاب و انفجار آن در ماه آوریل، آزمایش کند.

این موشک ۳۳ موتوره، نزدیک به ۴۰۰ فوت ارتفاع دارد و میلیارد عجیب و غریب امریکایی قصد دارد به کمک آن تا سه سال دیگر، پای انسان‌ها را به مریخ باز کند. ماسک فکر می‌کند که پس از اصلاح نحوه جدا شدن مرحله اول و دوم، این موشک می‌تواند پرتاب موفقی داشته باشد. 

اسپیس ایکس از روش هات استیجینگ (Hot Staging) استفاده می‌کند؛ یعنی موتورهای موشک در حالی که هنوز به تقویت‌کننده متصل است، روشن می‌شود. ماسک در مصاحبه‌ای در کنفرانس سالانه فدراسیون بین‌المللی فضانوردی گفته که این خطرناک‌ترین قسمت پرتاب دوم استارشیپ است: «اگر موتورها روشن شوند و فضاپیما در طول مراحل مختلف منفجر نشود، شانس خوبی برای رسیدن به مدار خواهیم داشت.»

هزینه هر پرتاب اسپیس ایکس حدود ۴۰ میلیون دلار است. ماسک هنوز تاریخ دقیق دومین پرواز آزمایشی استارشیپ را اعلام نکرده است.  اگرچه اسپیس ایکس دیگر منتظر تاییدیه قانونی از سازمان هوانوردی فدرال نیست، سازمان خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده (سازمانی که مدیریت زیستگاههای طبیعی، حیات وحش و ماهی‌ها را بر عهده دارد) باید با انجام این پرواز موافقت کند.

این پروژه در واقع تلاش برای رساندن بلندترین موشک تا به امروز، به فضا است و همین سبب نگرانی است. ماسک برای پرواز اول، شانس موفقیت را ۵۰ درصد اعلام کرده بود. 

استارشیپ موشکی ۳ میلیارد دلاری است که قرار است حدود سال ۲۰۲۵ انسان را به ماه و در نهایت به مریخ برساند. ماسک قبلا شرط بسته بود که ماموریت‌های مریخ استارشیپ در دهه ۲۰۳۰ انجام شود، اما در مصاحبه‌ای اخیرا اعلام کرده که فکر می‌کند استارشیپ می‌تواند سه یا چهار سال آینده روی سیاره سرخ فرود بیاید.  

استارشیپ برای انتقال ۱۰۰ نفر از زمین به ماه و مریخ طراحی شده است. سفر به مریخ حدود هفت ماه طول می‌کشد، و در استارشیپ فضاهایی برای زندگی خدمه در نظر گرفته شده است. اسپیس ایکس ابتدا روی رساندن استارشیپ به مدار تمرکز دارد و بعد طراحی داخلی را آغاز می‌کند. این موشک از ابتدا طوری طراحی شده بود که بتواند ۱۰۰ تن محموله را به مریخ و ماه برساند تا بتواند وسایل مورد نیاز برای ساخت کمپ‌هایی خارج از زمین را در خود جا بدهد. 

استارشیپ بلندترین موشکی است که تاکنون به پرواز درآمده و جز این، مرحله اول این موشک که به عنوان تقویت‌کننده فوق سنگین شناخته می‌شود، قوی‌ترین موشکی است که تاکنون ساخته شده و می‌تواند تا ۷.۶ میلیون کیلوگرم نیروی رانش ایجاد کند. این تقریبا دو برابر رکورد فعلی سیستم پرتاب فضایی ناسا (SLS) است.

کد خبر 794411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha