طرح نوماند برای اولین بار قرار است در تهران در محله آرارات در منطقه ۳ اجرا شود با عنوان طرح «محله سبز» برای نظم‌بخشی و تشویق تهرانی‌ها به تفکیک زباله‌های خشک از مبدا؛ کاری که در صورت اجرا نتایج خوبی را نصیب این شهر و شهروندانش می‌کند.

پسماند

به گزارش همشهری، یکی از مشکلات شهروندان مشارکت‌جو در امر تفکیک پسماند از مبدا این است که ماموران جمع‌آوری دیر به دیر برای جمع‌آوری زباله به درخانه‌ها مراجعه می‌کنند و نگهداری این حجم زباله آن هم در آپارتمان‌های کوچک شهری امکان‌پذیر نیست و همین می‌شود که خیلی‌ها عطای مشارکت را به لقایش می‌بخشند و پسماندها را به رغم تفکیک شدن بیرون از خانه می‌گذارند.  گویا برای این مشکل سازمان پسماند شهرداری تهران راه‌حلی پیدا کرده و آن اجرای طرح نوماند است که قرار است برای اولین‌بار در محله آرارات اجرا شود به‌صورت آزمایشی.

آموزش چهره به چهره

«عباسعلی کارگر» مسئول مدیریت پسماند شهرداری منطقه ٣ با بیان اینکه طرح محله سبز قرار است با هدف از بین بردن نقاط ضعف طرح جمع‌آوری زباله‌های خشک اجرا شود، می‌گوید: این طرح به زودی به شکل آزمایشی در محله آرارات که پر است از مناطق مسکونی، ریزدانه، تجاری، اداری و...  به عبارتی همه مولفه‌های یک شهر کامل را دارد اجرا می‌شود. بر اساس این طرح ابتدا آموزشگران، به در منازل شهروندان مراجعه و  به صورت چهره‌ به چهره به خانواده‌های ساکن در این محله آموزش تفکیک پسماند می‌دهند. همزمان با افزایش مشارکت شهروندان در امر تفکیک مرحله دوم طرح نیز اجرا می‌شود.

نوماند، نرم‌افزاری با چند هدف

کارگر درباره اپلیکیشن "نوماند" و نصب این برنامه چنین می‌گوید: شهروندان با مراجعه به سامانه شهرزاد می‌توانند این نرم‌افزار موبایلی را نصب کنند. هر زمان که جمع‌آوری زباله‌های تفکیکی خود را از طریق این نرم‌افزار به ماموران شهرداری اطلاع دهند راننده با خودرو به نشانی مورد نظر مراجعه و زباله را تحویل می‌گیرد.  

تحویل پسماند، شارژ کیف پول شهرزاد

کارگر می‌گوید: این نرم‌افزار مثل تاکسی‌های اینترنتی عمل می‌کند به این صورت که بعد از اطلاع‌رسانی شهروند از طریق این اپلیکیشن، خودرویی همراه راننده به نشانی مذکور می‌رود. راننده با ترازوی دقیق دستی زباله‌ها را وزن و به ازای هر کیلوگرم قیمت محاسبه و حساب شهروند در سامانه شارژ می‌شود و می‌تواند برای تهیه بلیت اتوبوس، مترو وعوارض ورود به محدوده طرح ترافیک از آن استفاده کند. قیمت‌ها هر ٦ ماه یک بار توسط سازمان پسماند به روزرسانی و اعلام می‌شود.

منافع بلندمدت یک طرح پسماندی

مسئول مدیریت پسماند شهرداری منطقه با بیان اینکه بزرگ‌ترین هدف اجرای این طرح را برچیده شدن مافیای زباله از سر این شهر و جمع‌آوری منظم پسماندهای خشک می‌داند و می‌گوید: این طرح برای اولین‌بار در محله آرارات اجرا می‌شود و بعد از محاسبه نتایج در دیگر محله‌های پایتخت نیز اجرا می‌شود. کارگر پیش‌بینی می‌کند با راه اندازی نوماند مشارکت شهروندان در جمع‌آوری زباله‌های خشک در یک زمان کوتاه دو سه برابر امروز خواهد شد.

کد خبر 794799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha