دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مخالفان دولت در بخش ترک‌نشین قبرس، در انتخابات پیروز شدند.

خبرگزاری آلمان از نیکوزیا و استانبول گزارش داد، حزب راستگرای وحدت ملی (UBP) توانست در انتخابات روز یکشنبه اکثریت مطلق را از آن خود کند.[احتمال تغییر در دولت قبرس شمالی]

رسانه‌های ترکیه روز دوشنبه خبر دادند، این حزب با کسب حدود 44 درصد آرا به 26 کرسی از 50 کرسی پارلمان دست یافت. حزب وحدت ملی خواستار ایجاد دو کشور در این جزیره دریای مدیترانه است. این در حالی است که در حال حاضر مذاکراتی در خصوص وحدت دوباره این جزیره به شکل مدل فدرالی پس از 35 سال جدایی در جریان است. درویس اروگلو (Dervis Eroglu)، رییس UBP اعلام کرده حزبش از این گفت‌وگو حمایت می‌کند.

حزب حاکم جمهوری ترکی (CTP) فقط اندکی بیش از 29 درصد آرا را از آن خود کرد و توانست 15 کرسی را به خود اختصاص دهد. کرسی‌های باقی‌مانده هم بین احزاب کوچک‌تر فعال در جمهوری خودخوانده شمال قبرس تقسیم شد. این بخش شمالی قبرس فقط از سوی ترکیه به عنوان کشور به رسمیت شناخته شده است. ترکیه در ژوئیه سال 1974 این منطقه را اشغال کرد.

پیروزی UBP احتمالا فشار را بر محمد علی طلعت، رییس جمهور میانه‌رو (CTP) خواهد افزود که به مذاکرات برای اتحاد دوباره قبرس نگاه مثبتی دارد. دمیتریس کریستوفیاس، رییس جمهوری قبرس پیش از این هشدار داده بود UBP ممکن است این مذاکرات را که با میانجی‌گری سازمان ملل انجام می‌گیرد، به شکست بکشاند. اما طلعت روز یکشنبه هنگام رای‌گیری گفت: "من اعتقاد ندارم که نتیجه انتخابات تاثیری بر مذاکرات خواهد داشت." ریاست جمهوری طلعت ارتباطی با نتیجه انتخابات ندارد و همچنان هدایت مذاکرات از جانب قبرس ترک‌نشین را در دست خواهد داشت.

آخرین مورد از تلاش سازمان ملل برای ایجاد اتحاد دوباره در این جزیره آوریل 2004 با رای منفی یونانیان قبرس در یک همه‌پرسی مواجه شد و به شکست انجامید. ترک‌های قبرس با اکثریتی چشمگیر به این همه‌پرسی رای مثبت دادند. قبرس از اول مه 2004 عضو اتحادیه اروپاست. دولت نیکوزیا که در جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، در حال حاضر فقط بر بخش جنوبی این جزیره حاکم است.

کد خبر 79505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز