در هفته جاری دو کتاب انگیزشی روانشناسی منتشر شد. یکی با نام «تو کوه هستی» و دیگری «کمک به دیگری».

روانشناسی انگیزشی

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: در هفته جاری و پاییز امسال (۱۴۰۲) دو کتاب انگیزشی روانشناسی با نام‌های «تو کوه هستی»(از خود تخریبی تا خودسازی» نوشته بریانا ویست و «کمک به دیگری»(مربیگری برای ایجاد تغییرات پایدار در سطوح فردی» نوشته سه نویسنده با نام‌های «ریچارد بویاتزیس»، «ملوین اسمیت» و «الن ون اوستن» راهی بازار کتاب شده است.

نگاهی کوتاه به این دو کتاب داریم:

اگر می‌خواهید به دیگران کمک کنید، بخوانید |‌از خودتخریبی چگونه به خودسازی برسید؟

تو کوه هستی

این کتاب درباره خود تخریبی است. اینکه چرا خود را تخریب می‌کنیم؟ چه زمانی دست به خود تخریبی می‌زنیم و چطور می‌توانیم این رفتار را متوقف کنیم. وجود نیازهای متناقض در ما باعث بروز رفتارهای خود تخریبی می‌شود. این رفتارها چنان ما را در برابر تغییرات  مقاوم می‌کنند که تغییرات دیگر ارزش خود را از دست می‌دهند. با شناخت درست رفتارهای آسیب زننده، تقویت هوش هیجانی، درک بهتر ساز و کار بدن و ذهن، بازیافت تجربه‌های گذشته و عمل کردن به صورت بهترین نسخه آینده خودمان، می‌توانیم از سر راه خود کنار برویم و توانایی‌هایمان را پایدار کنیم.

قرن‌هاست کوه را نماد چالش‌های بزرگ و حل نشدنی می‌دانیم. برای غلبه بر کوه‌های زندگی، باید درونمان را ژرف بکاویم تا آسیب‌هایمان را بشناسیم. تاب آوریمان را افزایش دهیم و خودمان را برای بالا رفتن از کوه وجودمان آماده کنیم. در آخر به کوه غلبه نمی‌کنیم، بلکه به خودمان مسلط می‌شویم.

اما در عین حال یک نکته دیگر هم باید در نظر گرفت: زندگی مانند طبیعت، بیشتر مواقع به نفع ما عمل می‌کند، حتی زمانی که با ناملایمات، ناراحتی‌ها و تغییرات مواجه می‌شویم. همان‌گونه که آتش‌سوزی جنگل‌ها برای حفظ حیات محیط زیست ضروری است (گرمای حاصل از آتش باعث جوانه زدن بعضی دانه‌ها می‌شود)، ذهن ما هم به صورت دوره‌ای متحمل تجربه مثبت یا پاکسازی می‌شود و از طریق این پاکسازی خودانگاره‌مان را رها و تجدید می‌کنیم. می‌دانیم ناملایمات در طبیعت باعث حاضلخیزتر شدن و گسترش‌پذیری آن می‌شود. ما هم، وقتی به ته خط می‌رسیم، مجبور می‌شویم از حاشیه امن خود خارج شویم و با تغییر دوباره خودمان را بسازیم.

کتاب «تو کوه هستی» را تا حدودی شناختید. این کتاب با ترجمه مشترک فاطمه و نرگس حق‌مرادی در ۱۹۶ صفحه از سوی موسسه فرهنگی دُکسا راهی بازار کتاب شده است.

اگر می‌خواهید به دیگران کمک کنید، بخوانید |‌از خودتخریبی چگونه به خودسازی برسید؟

کمک به دیگری

درباره این کتاب بهتر است چنین شروع کنیم: «خواه رئیس باشید و خواه همکار یا دوست، می‌توانید به همکاران یا دوستانتان در ایجاد تغییراتی مهم کمک کنید. اما شیوه انجام این کار فقط تعیین اهداف برای آنها و تصحیح مشکلاتشان نیست. کمک به «ایجاد تغییر در دیگری» به بهترین شکل از طریق مربی‌گری مشفقانه محقق می‌شود؛ رویکردی که شامل تمرکز بر رویاهای دیگران (همکار، دوست و غیره) و چگونگی دستیابی به آنهاست. مربی مشفق، به جای ارائه مشاوره، پرسش‌هایی جست‌وجو گرانه و باز مطرح می‌کند و با دقت و توجه کامل پاسخ‌ها را می‌شنود. ایده اصلی این کتاب ، کمک به مربی به پرورش تصویری از «خود آرمانی» فرد -شامل اینکه می‌خواهد چه کسی باشد و در پی انجام چه چیزی است- و کمک به کشف «خود واقعی» و تمرین رفتارها و نقش‌های جدید است. اما نکته مهم این است که فرد در فرایند کشف «خود واقعی» تنها بر نقاط ضعف و آنچه باید ترمیم و اصلاح شود، متمرکز نمی‌شود، بلکه به نقاط قوتی که به او در ایجاد تغییر پایدار کمک می‌کند، توجه ویژه‌ای معطوف می‌دارد. نقش مربی در این شیوه حمایت از تلاش فرد برای شناسایی فرصت‌های یادگیری، زمینه‌سازی برای دستیابی به تغییر و به طور خلاصه، بررسی همه چیز است.

از زاویه‌ای دیگر این کتاب را اینگونه معرفی می‌کنیم: سعی دارید کمک کنید... اما آیا موفق می‌شوید؟

کمک به دیگران کار خوبی است. اما حتی تلاش‌های از سر حسن نیت برای کمک به دیگران هم ممکن است با حقیقتی ساده تضعیف شود: اما اغلب روی «اصلاح» دیگران، تصحیح اشکالات آنها یا کاهش فاصله بین «کسی که هستند» و «کسی که فکر می‌کنیم باید باشند» متمرکز می‌شود. متأسفانه این روش برای الهام بخشی و ایجاد یادگیری یا تغییر مثبت مداوم چندان موثر نخواهد بود.

کتاب «کمک به دیگری» با ترجمه جواد کریمی در ۲۵۲ صفحه از سوی موسسه فرهنگی دُکسا به ویترین کتابفروشی‌ها راه یافته است.

کد خبر 796288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha