چین امروز (پنجشنبه) اعلام کرد به منظور نظارت بر هواپیمای گشت‌زنی نیروی دریایی آمریکا که بر فراز تنگه تایوان به پرواز درآمده و همچنین برای هشدار دادن به آن، جنگنده‌های خود را به این منطقه اعزام کرده است.

چین

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا اوایل امروز اعلام کرد که هواپیمای شناسایی و گشت‌زنی دریایی «پی-۸ ای پوسایدون» که برای ماموریت‌های ضد زیردریایی نیز استفاده می‌شود، بر فراز حریم هوایی بین المللی تنگه تایوان به پرواز درآمده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا با فعالیت در تنگه تایوان طبق قوانین بین‌المللی آزادی و حقوق دریانوردی تمامی کشورها را حفظ می‌کند. پرواز این هواپیما تعهد آمریکا به یک "اقیانوس آرام-هند آزاد" را نشان می‌دهد.

این در حالی است که ارتش چین این پرواز را به عنوان «تبلیغ عمومی» توصیف و اعلام کرد، جنگنده‌های خود را برای نظارت بر این هواپیمای آمریکایی و همچنین دادن هشدار به آن اعزام کرده است.

فرماندهی شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای این فرماندهی همیشه در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند و با قاطعیت از تمامیت ارضی، امنیت ملی و همچنین صلح و ثبات منطقه‌ای دفاع خواهند کرد.

این در حالی است که وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، این هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان در جهت شمال پرواز کرده و منطبق بر خط میانه بوده است.

این وزارتخانه تاکید کرد که نیروهای تایوان بر این موقعیت که «کاملا عادی» بوده، نظارت داشتند.

چین تایوان را بخشی از سرزمین خود می‌داند و معتقد است که تنگه تایوان نیز بخشی از قلمرو چین است اما آمریکا و تایوان این ادعای پکن را زیر سوال برده و تاکید دارند که تنگه تایوان یک راه‌آبی بین‌المللی است.

کد خبر 796487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha