بهناز جلالی‌پور: در صورتی که بارش‌های بهاری ادامه پیدا کند؛ زمین‌های کشاورزی استان قزوین از خشکسالی نجات خواهند یافت.

زمستان سال گذشته، چنان متفاوت بود که از همان زمان هشدارهای مسوولان برای احتمال خشکسالی در سال جاری و احتمال بحران بی‌آبی آغاز شد. سال گذشته میزان بارش‌ها چنان کمبود که فرصتی برای ذخیره‌سازی ایجاد نشد. از همان زمان نگرانی از بحران بی‌آبی، خشکسالی و به تبع آن از بین رفتن محصولات زراعی و وارد شدن خسارات مالی به کشاورزان قابل پیش‌بینی بود.

 مجموع این عوامل، موجب نیاز به واردات محصولات کشاورزی و همچنین درنظر گرفتن بودجه‌ای خاص برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی برای کشاورزان است.با وجود آن که زمستان، چندان رنگ و بوی سرما و برف و باران را نداشت؛ اما بهار کمبودهای زمستان را جبران کرد و از ابتدای سال استان‌های مختلف شاهد بارش برف و باران هستند. این بارش و سرمای ناگهانی نیز در برخی استان‌ها چنان بوده که موجب سرمازدگی برخی محصولات به خصوص در باغ‌های میوه شده است.

اما حکایت استان قزوین کمی متفاوت است. این استان در سال گذشته نیز به دلیل کمی بارش، محصولات کشاورزی‌اش دچار مشکل شد و به نوعی خشکسالی در استان محسوس بود؛ اما بارش‌های بهاری امسال تا حدودی جبران کم آبی سال گذشته را کرده و در صورتی که ادامه پیدا کند، می‌تواند به غیر از مناطق کوهستانی، سایر مناطق استان را از خشکسالی نجات دهد.

حسن طلوعیان، معاون عمرانی فرمانداری قزوین، اعلام کرد: میزان بارندگی‌های اخیر اگرچه کافی نبوده؛ اما تا حدودی از نگرانی‌ها در خصوص خشکسالی و کمبود آب کاسته است و در صورتی که این روند ادامه یابد، می‌توان امیدوار بود که میزان خسارات ناشی از خشکسالی تا حد چشمگیری کاهش یابد.

وی، با بیان اینکه از اکنون پیش‌بینی‌هایی برای مقابله با خشکسالی و خسارات حاصل از آن به کشاورزان انجام شده است، تصریح کرد: در ستاد ویژه‌ای تصمیم‌گیری شده است که برای مقابله با خشکسالی احتمالی منابع مالی و اعتبارات مورد نیاز در نظر گرفته شود.

طلوعیان، با بیان این که بخش اعظم کشاورزی در استان قزوین به‌صورت دیم انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر در حال توسعه آبیاری قطره‌ای در روستاها هستیم. همچنین مرمت قنوات از دیگر برنامه‌هایی است که در سال جاری پیگیری و انجام خواهد شد.

معاون عمرانی فرمانداری قزوین، در خصوص نحوه آب‌رسانی به روستاهای این استان، تصریح کرد: اکنون آب شرب بیش از 50 روستا، از طریق تانکر تامین می‌شود و بهینه‌سازی این سیستم نیز در سال جاری دنبال خواهد شد.طلوعیان، با اشاره به بارش‌های اخیر و مشکلاتی که در بخش راه‌ها ایجاد شده، اعلام کرد که هیچ یک از راه‌های استان قزوین به‌دلیل بارش برف و باران مسدود نشده و تنها اتوبان قزوین- زنجان در 40 کیلومتر پایان مسیر به‌دلیل وجود کولاک مسدود است و برخی از راه‌های روستایی استان قزوین نیز مشکلات اندکی داشته‌اند که از طریق راهداری‌ها حل خواهد شد.

همشهری استانها

کد خبر 79728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز