همین همراهی افکار عمومی جهان با مردم فلسطین یکی دیگر از جلوه‌های مهم پیروزی مردم فلسطین در مقابل صهیونیست‌هاست.

جعفر قنادباشی

جعفر قنادباشی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل: در نبرد اخیر میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی شاهد این موضوع بودیم که نیروهای مقاومت فلسطینی از انقلاب سنگ به پیشرفته‌ترین شیوه‌های جنگی و استفاده از به‌روزترین سلاح‌ها و پهپادها رسیده‌اند. به چالش کشیدن یکی از مهم‌ترین ارتش‌های دنیا البته به‌زعم خودشان و تحت‌تأثیر قراردادن آنان در نبرد طوفان‌الاقصی یکی از شگفت‌آورترین اقدامات محور مقاومت از بدو تاسیس بود که نشان‌دهنده برخورداری گروه‌های مقاومت فلسطینی از دانش و تاکتیک‌های جنگی است.

چنین پیشرفتی را نیز تقریبا در هیچ برهه زمانی و در هیچ‌یک از گروه‌های جنگی و مقاومت در سراسر جهان نداشته‌ایم. به‌طوری که حتی با وجود محاصره‌های شدید اقتصادی و انواع تجاوزگری‌های صهیونیست‌ها نیز مانع از پیشرفت چشمگیر گروه‌های مقاومت فلسطینی نشد، اما توانمندی‌های چشمگیر محور مقاومت تنها گریبانگیر رژیم صهیونیستی نشد، بلکه این توانمندی‌ها، جهان غرب و هم‌پیمانان رژیم منحوس صهیونیستی را نیز به چالش کشید و ضربات جبران‌ناپذیری به آنان وارد کرد. ایالات متحده همواره به‌عنوان مهم‌ترین هم‌پیمان رژیم صهیونیستی به شمار می‌آمده است، به همین دلیل نابودی صهیونیست‌ها به‌مثابه نابودی منافع آمریکا در منطقه خواهد بود. به همین دلیل همانطور که رهبر انقلاب نیز به آن اشاره کردند، آمریکایی‌ها صحنه‌گردان سیاست‌های هفته‌های اخیر رژیم صهیونیستی و کشتار فجیع آنان در غزه هستند، اما مقاومت بزرگ فلسطینی‌ها پیام‌های روشنی برای کشورهای منطقه نیز به همراه داشت و آنان را متوجه ‌این موضوع کرد که دیگر به حضور مستشاران نظامی غربی در منطقه و الگوبرداری از آرایش جنگی آنان نیازی نیست. کشورهای غربی نیز به‌خوبی متوجه این موضوع شده‌اند و باید برای فروش تسلیحات نظامی خود به‌دنبال بازاری غیر از غرب آسیا باشند. اما از موج بیداری طوفان الاقصی در منطقه نیز نباید به آسانی گذر کرد؛ یعنی همانطور که در سال1357، پیروزی انقلاب اسلامی موجب بیداری کشورهای منطقه و خروج آنان از چنگال استعمارگران شد، نبرد اخیر محور مقاومت در فلسطین نیز موجی از بیداری در کشورهای اسلامی را به همراه خود داشته است؛ به‌طوری که امروز کشورهایی مثل مصر و اردن نیز همراه مردم مظلوم غزه شده‌اند و جنایات رژیم صهیونیستی را ‌به‌شدت محکوم کرده‌اند.

همین همراهی افکار عمومی جهان با مردم فلسطین یکی دیگر از جلوه‌های مهم پیروزی مردم فلسطین در مقابل صهیونیست‌هاست.
از سوی دیگر محور مقاومت پس از تربیت فرماندهان بی‌نظیری همچون شهید سلیمانی و عماد مغنیه، در حال تربیت و معرفی فرماندهانی است که در عین اعتقادات راسخ خود به آرمان‌های جبهه مقاومت از نخبگان علوم جنگی در دنیای امروزی هستند؛ مغزهای متفکری که با طراحی نبردهایی مثل نبرد طوفان‌الاقصی باعث بهت و حیرت جهانیان شده‌اند و چنان ضربه‌ای به صهیونیست‌ها وارد کرده‌اند که همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره کردند، به آسانی و به‌زودی این ضربات جبران نخواهد شد. تربیت چنین مغزهای متفکری در نبرد با رژیم صهیونیستی همگی مدیون آرمان‌های اسلامی است؛ چراکه تقریبا محور مقاومت از اکثر تجربیات جنگی مکاتب دینی و سیاسی در نبرد با صهیونیست‌ها استفاده کرد و هیچ‌یک از این شیوه‌ها به اندازه تاکتیک‌های دینی و جنگی دین مبین اسلام موفق عمل نکرده است. محمد المصری مشهور به محمد ضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین قسام یکی از همین مغزهای  متفکر و نخبه‌های جنگی است که به‌عنوان یکی از طراحان اصلی طوفان الاقصی نیز به شمار می‌آید. تربیت و معرفی افرادی مثل محمد ضیف نشان می‌دهد شهادت فرماندهان محور مقاومت مانع از پیشبرد اهداف آن نخواهد شد؛ چراکه نسل مقاومت مدام در حال تغییر و رشد است و روزبه‌روز فرماندهان جدید و با انگیزه‌های قوی به این جبهه افزوده می‌شوند.

کد خبر 798596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha