در دوره مدیریت شهری فعلی میزان تولید آسفالت از مرز یک‌میلیون تن عبور کرد و از این طریق بهسازی معابر پایتخت با جدیت بیشتری پیگیری شد.

اسفالت

همشهری آنلاین _فرناز محمدزاده؛ تصور کنید در شهری رانندگی می‌کنید که چاله‌ و چوله‌های زیادی دارد و مجبور هستید برای حفظ سلامت خودروی خود و کاهش استهلاک آن، دائم مارپیچ برانید تا گرفتار گودهای کوچک و بزرگ معابر نشوید یا در شهری رانندگی می‌کنید که سطح معابر آنقدر فرسوده شده که انگار روی سنگلاخ در حال راندن خودرو هستید؛ قطعا در چنین شرایطی رانندگی عذاب‌آور و غیرقابل تحمل می‌شود.

نوسازی روکش آسفالت؛ خواسته اصلی شهروندان

از هر شهروندی بپرسید توقع‌تان از شهرداری شهرتان چیست، اگر در نخستین مطالبه‌ خود، سالم بودن آسفالت معابر را عنوان نکند، قطعا در یکی از مطالبه‌هایش آن را مطرح خواهد کرد؛ بنابراین نوسازی روکش آسفالت در معابر فرعی و بزرگراهی شهر یکی از اصلی‌ترین خواست‌های شهروندان است که شهرداری‌ها باید در راستای این مهم گام بردارند.

شرایط اسفناک آسفالت تهران در سال‌های گذشته

همان شهری که در ابتدا به آن اشاره کردیم، شرایط گذشته تهران بود. وضعیت آسفالت پایتخت در یکی، دوسال گذشته در شرایط اسفناکی قرار داشت و بزرگراه‌های اصلی تهران محلی برای از بین رفتن خودروهای شهروندان شده بود. پای در هر گوشه شهر که می‌گذاشتی باید بعد از مدت کوتاهی سراغ تعمیرگاه خودرو می‌رفتی.

نهضت آسفالت‌ریزی در دوره مدیریت شهری فعلی

با آغاز به‌کار مدیریت شهری فعلی، موضوع آسفالت جزو اولویت‌های مهم پایتخت قرار گرفت و درواقع نهضت آسفالت‌‍‌ریزی شکل گرفت تا هرچه سریع‌تر جانی در معابر پایتخت دمیده شود. افزایش میزان تولیدات آسفالت جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری شد، ساخت کارخانه آسفالت جدید هم در دستور کار قرار گرفت و هدف‌گذاری تولید یک‌میلیون آسفالت شعار شهرداری شد.

تحقق وعده شهردار، تنها در ۶‌ماه ابتدایی سال

در دهم تیرماه ۱۴۰۲ زاکانی این وعده را داد که تا پایان سال ۱.۵میلیون تن آسفالت با کیفیت مناسب تولید می‌شود و به‌دنبال آن، شاهد هستیم بخش اعظمی از این وعده شهردار فقط با گذشت حدود ۶ماه، محقق شده است. ۱۵مهرماه، در مراسم افتتاح فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی، علیرضا زاکانی خبر داد که بهسازی آسفالت از مرز یک‌میلیون تن آسفالت‌ریزی عبور کرده است.

آمار وضعیت آسفالت‌ریزی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲

میانگین تولید آسفالت سالانه در گذشته ۶۶۰ هزار تن بوده است و در سنوات گذشته این رقم به کمتر از این هم رسیده بود. اگر به آمارهای تولید آسفالت از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ نگاهی بیندازیم، شاهد افزایش قابل‌توجهی در تولید آسفالت طی ۲سال گذشته هستیم. در سال ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تولید آسفالت به‌ترتیب ۷۵۹.۸۲۹تن، ۶۸۷.۵۴۸تن و ۵۸۶.۳۷۶تن بوده است. درواقع مدیران شهری سابق تنها در یک‌سال آمار آسفالت را با حجم بالا در کارنامه فنی و عمرانی خود ثبت کردند؛ درحالی‌که مدیریت شهری فعلی در سال۱۴۰۱، حدود ۷۵۰هزار تن آسفالت تولید کرده و فقط در ۶ماهه ابتدای سال۱۴۰۲ یک‌میلیون تن را رد کرد، براساس آمار معاونت فنی و عمرانی، از ابتدای سال تا ۱۵مهرماه ۱.۰۰۲.۷۲۸تن آسفالت تامین شده است.

ملموس بودن بهسازی آسفالت معابر تهران

حال اگر بخواهیم به ارقام بالا هم توجه نکنیم، فقط کافی است گذرتان به بزرگراه‌هایی که پیش از این مانند زمین پر از سنگریزه شده بود، بیفتد؛ در این صورت نو شدن آسفالت شهر را حس خواهید کرد؛ این درحالی است که به‌گفته شهردار تهران، دوسوم آسفالت تولیدشده در معابر ۲ و ۳ ریخته شده و یک‌سوم در معابر بزرگ انجام شده است؛ بنابراین وضعیت معابر فرعی و غیراصلی شهر در شرایط بهتری قرار گرفته‌اند.

۷۸۰هزار تن آسفالت، تحویل مناطق

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت آسفالت‌ریزی، با اشاره به عبور از مرز تولید یک‌میلیون تن آسفالت می‌گوید: ۷۸۰هزار تن آسفالت تحویل مناطق ۲۲گانه و مابقی در پروژه‌های بهسازی معابر بزرگراهی و برخی از پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران پخش و اجرا شده است.

کیفیت؛ اصل مهم در تولید و پخش آسفالت

حق‌بین با تأکید بر اینکه شاخص یادشده، رکورد تولید آسفالت در سال۱۴۰۱ را پشت سر گذاشته است، گفت: کیفیت، اصل مهم در تمام فعالیت‌های عمرانی به‌ویژه اجرای آسفالت بوده و توجه ویژه به این مهم و سایر جزئیات اجرایی به موازات رشد شاخص‌های کمی در این زمینه ادامه دارد.

کد خبر 798629
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha