دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل با ارسال یادداشتی به کشورهای عضو سازمان ملل متحد، پایان رسمی مقررات بندهای ۳، ۴ و ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران را به اطلاع کشورها رسانده است.

سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین، دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل با ارسال یادداشتی به کشورهای عضو سازمان ملل متحد، پایان رسمی مقررات بندهای ۳، ۴ و ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، شامل آزمایش‌های موشکی، محدودیت صادرات و واردات اقلام موشکی به ایران و همچنین تحریم‌های مربوط به توقیف اموال و ارائه خدمات مالی به افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم شورای امنیت را به اطلاع کشورها رسانده است.

خبرگزاری صدا و سیما نوشت که بر اساس مفاد ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، این محدودیت‌ها تا ۸ سال پس از اجرای برجام (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) ادامه داشت که نهایتاً نیمه شب گذشته به وقت نیویورک و به صورت خودکار خاتمه یافت.

لغو محدودیت‌های مذکور در حالی صورت می‌گیرد که طی سال‌های اخیر، تلاش‌های سیاسی و حقوقی گسترده‌ای از سوی آمریکا و کشورهای غربی برای اتهام زنی و اجماع سازی در جامعه جهانی به منظور بسترسازی برای تداوم این تحریم‌ها صورت پذیرفته بود که نهایتا با ناکامی سیاسی و حقوقی کشورهای غربی در بازگرداندن قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت، محدودیت‌های مذکور به صورت رسمی خاتمه یافت.

مضافاً تغییرات مذکور نیز راس ساعت ۱۲:۰۰ نیمه شب در وب سایت سازمان ملل و فهرست یکپارچه تحریم‌های سازمان ملل اعمال گردیده است.

خانم رزماری دیکارلو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل همچنین در نامه‌ای جداگانه خطاب به نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران خاتمه مقررات مذکور و خروج افراد و نهادهای ایرانی از فهرست شورای امنیت را تایید کرده است.

سایر تحریم‌های بین المللی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران پیشتر در روز اجرای برجام و متعاقباً محدودیت مربوط به تسلیحات متعارف و سبک وفق قطعنامه‌های شورای امنیت در اکتبر سال ۲۰۲۰ خاتمه یافته بود.

با لغو محدودیت‌های باقی مانده در روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، تمام تحریم‌های مرتبط با افراد و نهادهای ایرانی در سازمان ملل خاتمه یافته است.

لازم به ذکر است به رغم نهایی شدن خاتمه این محدودیت ها، روز گذشته کشورهای غربی در تلاشی رسانه‌ای و با صدور بیانیه گروه محدودی از کشورهای همسو تلاش کرده بودند در نهایی شدن فرآیند مذکور تشکیک کند که نهایتا صدور یادداشت رسمی سازمان ملل، بر خاتمه محدودیت‌های مذکور صحه گذاشته است.

دولت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است ادعای آمریکا و کشورهای اروپایی برای تداوم این محدودیت‌ها در ظرفیت ملی به رغم خاتمه محدودیت‌های بین المللی را ناقض ماده ۲۵ منشور ملل متحد می‌داند. اگر چه ناظران بین المللی با توجه جنس روابط و همکاری‌های نظامی دولت ایران، تداوم این محدودیت‌ها در ظرفیت ملی کشورهای غربی را اقدامی صرفا نمادین تلقی می‌کنند.

کد خبر 799184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • حسین IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    17 26
    بحرین جزو دولتهایی بود که از تحریم موشکی ایران حمایت نموده شایسته است ایران در به رسمیت شناختن بحرین بعنوان کشور مستقل تجدید نظر نماید
  • علی خوش روان NL ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    15 30
    خشنودیم از اینکه ایران در این زمینه موفق شد 👌🏻🙏🏻اما دولتمردان وبزرگان نظام بدانند اگر تمام مسلمانان وحتی تمام دنیا را پشت سر خود داشته باشند اما ملت خودش نا راضی باشند خطر ناک وناپایدار هستند لذا تا دیر نشده وضعیت معیشت مردم را ارتقا دهند وخصوصا خصوصا خصوصا بازنشستگان را به حقوق قانونی خود ] ۹۰ در صد شاغل ] برسانند چون ۹۰ در صد التهاب جامعه مربوط به بی توجهی به بازنشستگان میباشد
    • محمد IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
      21 20
      ما بدبختیم که تمام آمالمون شده معیشت، یعنی خورد و خوراک،، خونه، ماشین، سفر، همه پر
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
      14 2
      آخه آقای محمد که نظر دادی بجز اون چیزهایی که اسم بردی در این دنیا که دیگه چیزی نیست و برای چیزی که تو دنبالشی باید در اون دنیا دنبالش بگردی
  • سعید IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    22 6
    این تنها یکی از مزایای ان برجام است که عده ای کاسب تحریم انرا جنازه متعفن می نامیدند و می گفتند برجام هیچ ندارد و عده ای دهن بین هم در شبکه های اجتماعی می گفتند هیچ ندارد حالا ببین جنازه متعن و سوخته ان چه مزایایی دلرد بروید از امثال ظریف عذزخواهیکنید
  • علی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    25 4
    مهم نیست که سازمان ملل تحریم ها را برداشته مهم برداشتن تحریمها توسط اروپا و امریکا و کاناداست خصوصا امریکا و تا زمانیکه امریکا تحریم هایش را بر ندارد هیچ کشوری جرات داد و ستد با ایران را نخواهد داشت پس به این بیانیه دل خوش نباشیم چون عین سراب است و اسباب تبلیغات
  • محمود IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    11 6
    مبارک باد این هم ازننایج خوب برجام
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    18 14
    از جمله برکات برجام روحانی و ظریف که کاسبان نحریم مخالفش بودن
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
      11 7
      یعنی تا الان که تحریم موشکی بودیم تو این زمینه هیچ پیشرفتی نداشتیم؟ بعد آمریکا و اون چند تا کشور اروپایی که ... ... هاش هستن کدوم تحریم و رفع کردن که این دومیش باشه؟
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    20 5
    هیچ کدام از تحریم ها برداشته نشده بلکه اضافه هم می شه ، این حرف ها رو از کجا میارین
  • حق IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    14 1
    تا آمرررریکا لغو نکنه هیچ هیچ ووووبک واقعیته مرحله بعد بخاطر اتحاد غرب و مکانیسم ماشه وضعیت بحرانی خواهد بود ایران باید Fatf را بپذیرد وگرنه با شرکایش نمیتونه تجارت کنه فشارهای اقتصادی وتورم وبدهی های هزاران میلیاردی باید دولت فرجام رو به هر صورت احیا کند در غیر اینصورت به طور قطع آینده ای کاملا مبهم برای کشور بوجود خواهد آمد غرب اگر ماشه رو فعال کنه آن موقع متوجه خواهید شد کجای معادله خواهیم بود در اطهاراتمان سیره پیامبر و امام حسن ع رعایت کنیم ضرر نخواهیم کرد باخرف وسعار برای خودمان رنج خواهیم آورد
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    12 3
    فعلا که هیچکدام از تحریم ها برداشته نشده بلکه بیشتر هم شده دلخوش نباشید
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
      6 1
      از قدیم گفتن فکر نون باش که خربزه آبه .یکی میمرد از بینوایی یکی می‌گفت زردک نمی‌خواهی حالا شده روزگار ما . مردم هر روز از گرانی و فقر و نابسامانی در حال له شدن هستند بعد بعضی ها برامون از برداشته شدن تحریم های موشکی خبر میدن ... ... ... ... ...
  • ابراهیم عیازی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    2 4
    باید مواظب خدئه و نیرنگ آمریکا باشیم . سئوال اینجاست چرا در این موقعیت حساس آمریکا دست به این رفع تحریم زده است ؟ ممکن است در این هجمه جهانی بر علیه رژیم جعلی و کودک کش اسراییل قصد درگیر کردن ایران در این بازی است تا با این بهانه نظر مردم دنیا را از اسرییل برگرداند.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    6 0
    حداقل،این که،،،با اسم وشعار سازملن ملل ،،،تحریم نمی کنند
  • سعید IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    6 0
    هر نطام و حکومتی مشروعیت و قدرت واقیش رو از مردمش میگیره اگ ملت راضی باشند و از حکومت حمایت کنند هیچ کشوری حریف نیست مثل دوران دفاع مقدس ولی امروزه متاسفانه اختلاف طبقاتی و شعار های بی عمل مسُولین در کنار تورم و فقر و نابسامانی شید اقتصادی روحیه و اعتماد مردم رو از بین برده ملتی که گشنه و فقیر باشه واسه چی باید از داشتن موشک خوشحال باشه؟ خیای که پیشرفت کنیم میشبم کره شمالی. فقر همه چیز رو نابود میکنه حتی ایمان و اعتقاد ر به فکر معیشت مردم باشید تا بد ، بدتر نشده
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    8 1
    بیچاره کسی که برجام را آتش زد ، لابد خوابش نمیبرد
  • امیر IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    8 0
    نگران نباش اون تحریم تموم شد فردا تمدیدش میکنن