مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

یک سال و اندی پیش بود که خبر آمد نخستین نیروگاه خورشیدی کشور در شهرستان محلات استان مرکزی راه‌اندازی می‌شود و چندماه پیش هم گفته شد که این نیروگاه به‌زودی وارد مدار می‌شود؛ در حال حاضر حدود ۱۰۲۰مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر در کشور وجود دارد که ۸۰۰مگاوات آن بادی و خورشیدی است.

نیروگاه خورشیدی

به گزارش همشهری آنلاین، وزارت نیرو در دولت جدید مکلف شده است تا طی 4سال ۱۰هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اضافه کند. در تازه‌ترین اتفاق به تازگی (چهارشنبه، 26مهر) نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی چادرملوی یزد با حضور معاون وزیر صمت و رئیس هیأت عامل ایمیدرو در شهرستان اشکذر استان یزد کلنگ‌زنی شد تا دومین نیروگاه در حال ساخت با این ظرفیت در کشور باشد. همه نیروگاه‌های خورشیدی که پیش از این در استان‌های کشور راه‌اندازی‌ شده‌اند، ظرفیتی پایین‌تر از 20مگاوات دارند و اغلب زیر 10مگاوات هستند.

بزرگ‌ترین نیروگاه یزد

نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی یزد با حضور «محمدرضا موثقی‌نیا» معاون وزیر صمت و رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو و مسئولان استان یزد در منطقه خضرآباد اشکذر کلنگ‌زنی شد. این طرح با سرمایه‌گذاری ۶۰میلیون یورو و دوره اجرای ۲۴ماهه کلنگ‌زنی شد و گفته شده است که برای ۴۰۰نفر به‌صورت مستقیم و ۲۵۰نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد کرد.

با ایجاد این نیروگاه علاوه بر افزایش پایداری شبکه به‌ویژه در ایام پیک سال‌های آتی، به‌طور سالانه بیش از ۱۹۰میلیون کیلووات ساعت برق پاک به شبکه برق سراسری تزریق خواهد شد که در نتیجه‌ آن، سالانه بیش از ۵۵میلیون مترمکعب در مصرف سوخت‌های فسیلی و بیش از ۴۵هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. عملکرد این نیروگاه در سال‌های آتی به جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای به میزان ۱۱۵هزار تن در سال خواهد انجامید که این مهم علاوه بر اثر بالقوه در کاهش سطح آلایندگی، امکان ایجاد زیرساخت‌های مناسب و اخذ مجوزهای لازم به‌منظور تولید و صادرات فولاد سبز را در مجموعه چادرملو نیز فراهم می‌کند.

سابقه یزد در تولید انرژی خورشیدی

یزد از نظر ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی در رتبه برتر کشوری قرار دارد. ظرفیت اسمی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی استان یزد 2800مگاوات است که شامل 2560مگاوات نیروگاه حرارتی، ۸۱.۵مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۱۶۷مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده است. متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد 3200ساعت است و به همین دلیل توان زیادی برای ایجاد و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در استان فراهم است. پیش از این نیروگاه‌های خورشیدی یزد در زارچ، بافق، اردکان، نیر، فهرج، چاهک، مهریز، دهشیر و اشکذر فعال بودند و حالا نیروگاه جدید به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه استان در اشکذر کلنگ‌زنی شده‌است. این نیروگاه، نخستین نیروگاه ۱۰۰مگاواتی یزد است و در زمینی به مساحت ۱۵۰هکتار ساخته می‌شود و میزان تولید انرژی آن بیش از ۱۹۰میلیون کیلووات ساعت اعلام شده است.‌

تولید انرژی سبز  به ۲۰هزار مگاوات می‌رسد

در حال حاضر حدود ۱۰۲۰مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر در کشور وجود دارد که ۸۰۰مگاوات آن بادی و خورشیدی است. چند روز پیش بود که وزارت نیرو اعلام کرد مجوز احداث ۴هزارمگاوات نیروگاه خورشیدی را گرفته است و طبق برآوردهای صورت گرفته تا سال۱۴۰۶ ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ۲۰هزار مگاوات می‌رسد از این آمار، ۳هزارمگاوات آن به مرحله مناقصه رسیده و سرمایه‌گذارهای آن مشخص شده که تا سال آینده هزارمگاوات تولید برق می‌کنند.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای سال۱۴۰۶ حدود ۲۰هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر و برای سال۱۴۱۰ حدود ۵۰هزار مگاوات از این محل تولید خواهد شد تا شاهد افزایش امنیت انرژی، رفع ناترازی تولید و مصرف در فاصله زمانی کمتر، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط‌زیست با کاهش سوخت‌هایی مانند مازوت و افزایش راندمان انرژی باشیم.

نیروگاه 100مگاواتی محلات چه شد؟

پیش از اینکه یزدی‌ها کلنگ نیروگاه 100مگاواتی خورشیدی را به زمین بزنند، در استان مرکزی ساخت نیروگاهی با این ظرفیت آغاز شده بود.

ساخت این نیروگاه سال گذشته آغاز شد و چندماه پیش بود که استاندار استان مرکزی گفت: ساخت نیروگاه 100مگاواتی که تقریبا ۱۰درصد میزان تولید برق خورشیدی کشور را افزایش می‌دهد با سرعت در حال اجراست و به‌زودی وارد مدار می‌شود.

به‌گفته فرزاد مخلص‌الائمه، استان مرکزی بزرگ‌ترین واحد تولید تجهیزات نیروگاه خورشیدی را در منطقه دارد و به سرعت در حال رشد و توسعه است.

پیش از این هم، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به موقعیت استان در دشت مرکزی ایران و تابش خوب آفتاب در آن به همشهری گفته بود که‌ استان مرکزی هم با توجه به نوع جغرافیا و اقلیم خود، مزیت خوبی در این  زمینه دارد و ازاین‌رو، زمینه تولید 800مگاوات انرژی خورشیدی در آن شناسایی و به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر معرفی  شده است.

به‌گفته مهدی زندیه وکیلی، زمین‌های شناسایی‌شده برای این کار از همه نظر چون اتصال به شبکه برق سراسری و نداشتن حریم، بررسی شده و آماده سرمایه‌گذاری است.

او تأکید کرده بود بخش مهمی از آلودگی کلانشهر اراک نتیجه مازوت‌سوزی در نیروگاه تولید برق شازند است و اگر بتوانیم برق مورد نیاز استان و کشور را با انرژی پاک و تجدیدپذیر تولید کنیم به همان اندازه بار را از دوش نیروگاه‌های فسیلی برداشته و از آلودگی کلانشهرها به‌ویژه اراک کم می‌کنیم.

بزرگ‌ترین نیروگاه کشور کجا ساخته می‌شود؟

اواخر سال گذشته بود که عملیات اجرایی بزرگ‌ترین نیروگاه متمرکز خورشیدی کشور در شهرستان کوهپایه در شرق اصفهان با سرمایه‌گذاری اولیه ۱۶هزارو۴۵۰میلیارد تومانی مجتمع فولاد مبارکه آغاز شد.

این نیروگاه در زیربنایی به وسعت 1200هکتار و در طول 3سال با استفاده از پیمانکاران داخلی ساخته می‌شود و تا پایان سال آینده حدود ۱۰۰مگاوات از آن به بهره‌برداری می‌رسد. با درنظر گرفتن ظرفیت این نیروگاه، ۳۵۰میلیون مترمکعب گاز نیز در سال صرفه‌جویی می‌شود.

نیروگاه خورشیدی خضرآباد به زودی در مدار

کد خبر 799245

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha