یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در اجلاس وزرای فرهنگ سازمان همکاری شانگهای که در جمهوری تاتارستان روسیه برگزار می شود، روز یکشنبه در راس هیاتی وارد مسکو شد.

به گزارش ایرنا، محمدحسین صفار هرندی روز دوشنبه در ششمین اجلاس دو روزه وزرای فرهنگ کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای در شهر "قازان" پایتخت جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه شرکت می کند.

موضوع این اجلاس "سنت های فرهنگی ملی و جوانان" اعلام شده و شرکت کنندگان همکاری های فرهنگی میان کشور های عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای را مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهند داد.

وزرای فرهنگ کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای قرار است در قازان با "مینتیمر شایمییف" رییس جمهوری تاتارستان دیدار کنند.

روسیه، چین، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان اعضای سازمان همکاری شانگهای هستند و جمهوری اسلامی ایران، هند ومغولستان نیز به عنوان ناظر در آن حضور دارند.

جمهوری تاتارستان با سه میلیون و 700 هزار نفر جمعیت به عنوان یکی از جمهوری های خود مختار فدراسیون روسیه در ترکیب سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی و نیز قومی و مذهبی این کشور جایگاه ویژه دارد و یکی از قطب های مهم صنعتی روسیه بشمارمی رود.

سطح روابط و مناسبات میان ایران و جمهوری تاتارستان در یکسال اخیر روند رو به رشدی داشته و در این مدت بیش از 10 هیات سیاسی ، اقتصادی و تجاری تاتارستان به ایران سفر کرده اند.

طبق قانون اساسی روسیه، تاتارستان از نواحی خودمختار است و دارای رییس جمهوری، دولت و پارلمان می باشد.

این جمهوری در بخش اروپایی فدراسیون روسیه در میانه دو رودخانه "ولگا" و "کاما" واقع شده است و تقریبا در 800 کیلومتری شرق مسکو قرار دارد.

جمهوری تاتارستان حدود 3 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد و با جمهوریهای باشقیرستان، اودمورت، ماری ال و چوواش و استانهای کیروف، اورنبورگ، اولیانوفسک و سامارا هم مرز است.

کد خبر 79937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز