محاصره کامل نوار غزه و بمباران مداوم منابع تامین آب باعث شده تا کمبود در نوارغزه به بحرانی جدی تبدیل شود.

كمبود آب در غزه

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: این روزها در غزه یافتن آب به ماموریتی غیرممکن تبدیل شده است.

در حالی که حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان فلسطینی همچنان ادامه دارد، آب در این منطقه نیز رو به پایان است. محاصره کامل نوار غزه توسط اسرائیل باعث شده تا سیستم‌های آبرسانی از سرزمین‌های اشغالی به غزه قطع شود.

تل‌آویو همچنین علاوه بر قطع برق، ورود سوخت را به این منطقه نیز ممنوع کرده است که باعث از کار افتادن 3 تصفیه‌خانه آب در غزه شده است که تا پیش از این درگیری‌های اخیر روزانه 21میلیون لیتر آب آشامیدنی تولید می‌کردند.

پیلار اوردونا رئیس اقدامات بشردوستانه موسسه آکسفام، به روزنامه ال‌پایس می‌گوید علاوه بر قطع آب و برق، اسرائیلی ها در جریان بمباران‌های مداوم مناطق مختلف غزه، تاسیسات تامین و ذخیره آب را هدف قرار می‌دهند تا مانع از آبرسانی به ساکنان این منطقه از طریق معدود تانکرهای آبی شوند که هنوز سوختی برای حرکت دارند، نتیجه اینکه در منطقه‌ای که تا پیش از این بمباران‌ها نیز با کمبود شدید آب روبه‌رو بود دیگر تقریبا هیچ منبع آبی وجود ندارد.

سامی یکی از کارکنان فلسطینی سازمان یونیسف که در غزه فعالیت دارد، می‌گوید که ساکنان منطقه برای رفع تشنگی خود تقریبا از هر آبی که بتوانند استفاده می‌کنند که در اغلب مواقع غیربهداشتی هستند، امری که به نوبه خود تهدید شیوع بیماری‌های واگیردار را در منطقه افزایش داده است.

بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در سال 2022،‌ بیش از 82 درصد از ساکنان غزه آب مورد نیاز خود را از طریق تانکرهای آب تهیه می‌کردند و تنها 4درصد از فلسطینی‌ها در این منطقه سیستم آب لوله‌کشی در منزل داشتند. اما اکنون آب آشامیدنی در غزه تقریبا تمام شده است و اکنون هر فلسطینی در این منطقه برای تمام مصارف روزانه خود تنها به 3 لیتر آب (12 لیوان) دسترسی دارد. این در حالی است که یک حمام گرفتن 5 دقیقه‌ای حدود 100 لیتر آب مصرف می‌کند.

کد خبر 799974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha