در محله نیاوران، خانه‌ای با ۳ ساختمان مجزا و پراکنده در باغ تاریخی رهنما جا خوش کرده و کتیبه‌ سیمانی با نام «رهنما» روی در قهوه‌ای‌رنگ این خانه تاریخی به چشم می‌آید.

باغ رهنما

همشهری- پریسا نوری: اینجا خانه‌ فریدون رهنما، فرزند زین‌العابدین رهنماست. خانه‌ای که حافظه تاریخی بخشی از سینما و موسیقی کشورمان را به همراه دارد. باغی که خانه قاجاری را محصور کرده هنوز نفس می‌کشد، اما این بنای تاریخی با همه‌ زیبایی‌هایش در میان برج‌ها محصور شده و به مرمت و بازسازی نیاز دارد. خانه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در حال حاضر در اختیار خانواده رهنماست. باغی که بیش از ۵ هزار مترمربع وسعت دارد و در ۳ جهت مورد هجوم برج‌سازان قرار گرفته است. در سمت شرق، شمال و جنوب، هر کدام آسمانخراش‌هایی دیده می‌شوند که حریم ۲ خانه تاریخی را زیر پا گذاشته‌اند.

پسرکو ندارد نشان از پدر

فریدون رهنما شاعر، روزنامه‌نگار و سینماگر اهل ایران و فرزند زین‌العابدین رهنما(نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار و پژوهشگر و سیاستمدار) است. فریدون در دوران کوتاه عمرش ۳فیلم ساخت و ۵ دفتر شعر به زبان فرانسه و یک دفتر شعر به فارسی منتشر کرد و ده‌ها مقاله در نقد سینما و ادبیات نوشت. او همواره مدافع حرکت‌های مدرن و آوانگارد در حوزه ادبیات، سینما و تئاتر بود و تأثیر غیرقابل‌انکاری در معرفی شعر و اندیشه‌های مدرن در ایران دهه‌های ۳۰ و ۴۰ داشت. وی در فاصله سال‌های ۱۳۴۹–۱۳۴۵ رئیس بخش پژوهش تلویزیون ملی ایران بود. رهنما مردادماه سال ۵۴ در ۴۵ سالگی درگذشت.

کد خبر 799994
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha