نتایج تیم ملی با قلعه‌نویی درخشان است، اما او هیچ‌یک از ۶۰تیم اول جهان را نبرده است.

قلعه نویی

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی | همه‌چیز مثل همیشه است؛ دقیقا همانطور که امیر قلعه‌نویی دوست دارد؛ شاگردان امیر به مصاف رقبای ضعیف می‌روند، آنها را یک به یک از پیش‌رو برمی‌دارند و آمار قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی بهتر و بهتر می‌شود. او از ۹‌مسابقه صاحب یک‌تساوی و ۸‌پیروزی شده که این بردها، همگی پیاپی بوده است. او ۲‌جام هم برای تیم ملی به ارمغان آورده؛ قهرمانی تورنمنت کافا و فتح مسابقات چهارجانبه اردن. امیر با چنین نتایجی در حال فراهم کردن یک کارنامه عددی مقبول برای خودش است تا بعدها به آن بنازد و اگر ناکام ماند و برکنار شد، چنین تصمیمی را ناعادلانه توصیف کند؛ درست مثل دوره قبلی که گفت از ۱۷‌بازی فقط یکی را باختم و نباید اخراج می‌شدم. اما  آیا این کارنامه آماری چشمگیر، به‌کار فوتبال ایران می‌آید؟

صدای حامیان بلند شد

موفقیت‌های اخیر، قلعه‌نویی و زیرمجموعه‌اش را در موضع برتر قرار داده است. طی چند روز گذشته، هم بازیکنانی مثل خلیل‌زاده و کنعانی‌زادگان به دفاع از امیر پرداختند و هم حمید مطهری، دستیار او چنین کرد. وجه مشترک اظهارات همه آنها هم این بود که چرا وقتی یک مربی ایرانی در حال کسب نتایج خوب است، از او حمایت نمی‌شود و اگر این نتایج را یک مربی خارجی می‌گرفت، حتما رسانه‌ها حسابی آن را بزرگ می‌کردند. شاید حق با آنها باشد، اما منتقدان تیم ملی برخلاف اعضای درگیر در این مجموعه، بیش از آنکه به کمیت و نوع نتایج به‌دست آمده توجه کنند، دنبال کیفیت بازی تیم ملی و رقبایی هستند که قلعه‌نویی طی این مدت از سد آنها گذشته است. واقعیت تلخ آن است که سطح حریفان تیم ملی، درست به اندازه سطح ۲‌جامی که فتح شده، چندان چنگی به دل نمی‌زده و حقایق تیم ما را نشان نداده است.

چه کسانی را بردی؟

روی کاغذ همه‌چیز عالی به‌نظر می‌رسد، اما در عمل وقتی به کیفیت حریفان نگاه می‌کنیم، حق داریم کمی نگران باشیم. از زمان آغاز به‌کار قلعه‌نویی، تیم ملی فقط با یکی از ۶۰‌تیم اول رنکینگ فیفا مصاف داده. صحبت از تیم ملی روسیه است که با رتبه‌۳۹رودرروی ایران قرار گرفت و با  تساوی ورزشگاه آزادی را ترک کرد؛ آن هم تیمی که مدت‌هاست در شرایط تحریم به سر می‌برد و در تورنمنت‌های رسمی شرکت نکرده. رتبه بقیه تیم‌هایی هم که در این مدت با ایران بازی کردند و باختند به این شرح است: کنیا (۱۰۹)، افغانستان (۱۵۸)، قرقیزستان (۹۶)، ازبکستان (۷۵)، بلغارستان (۷۸)، آنگولا (۱۱۷)، اردن (۸۴) و قطر (۶۱). صد البته قصد پایین نشان دادن ارزش بردهای تیم ملی را نداریم و معتقدیم شاگردان قلعه‌نویی در نیمه دوم بازی با قطر نمایش خوبی داشتند اما خیلی خوشحال‌تر می‌شدیم اگر این آمار بالنده، مقابل رقبایی به‌دست می‌آمد که بهتر و جدی‌تر می‌توانستند تیم ملی را محک بزنند. امیدواریم بعدها حسرت فرصت از دست رفته برای ساخته شدن یک کارنامه قشنگ را نخوریم.

کد خبر 800686
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اراز IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    3 0
    درسته که رتبه و جایگاه تیم‌های که با تیم ملی بازی کرده پایینه اما مگه در زمان های گذشته خصوصا در زمان کارلوس کی روش با چه تیم‌های بازی میکردیم تیم‌های مثل گینه‌پاگوا ، فلسطین ، سیرالئون، و این قبیل تیم‌ها ، ولی اون زمان تعریف و تمجیدها و حمایت‌ها از بردهای کی‌روش قابل توصیف نیست. اون زمان کی‌روشی‌پور جوری بردهای کی‌روش بزرگ جلوه میداد که گویا برزیل بردیم ، ولی الان همون رسانه‌ها بردهای قلعه‌نویی بیش از اندازه کوچیک میکنند