جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

بهناز جلالی‌پور: مصوبه دولت برای ساخت اسکله صیادی در بندر چارک، علی‌رغم تخصیص منابع، همچنان بر روی کاغذ مانده است.دولت به رسم سنتی که خود بنیانگذار آن بود، در سفرهای دوره‌ای و استانی خود، طرح‌ها و طرح‌هایی را مصوب کرده که برخی با تخصیص اعتبار کارهای اجرایی‌شان آغاز شده و برخی دیگر به دلایل مختلف معوق مانده‌اند.

این تعویق یا به دلیل عدم تخصیص بودجه مورد نیاز بوده و شروع نشده و یا همچنان در حال بررسی و انجام مطالعات کارشناسی هستند و هنوز شرایط اجرای آن فراهم نشده است.
حسین رحیمی، عضو شورای اسلامی بندر چارک، با اشاره به نیاز این بندر به داشتن اسکله ای برای پهلوگیری کشتی‌ها، می‌گوید: در سال 85 دولت ساخت اسکله صیادی در بندر چارک را مصوب کرد و اعتبار و بودجه مورد نیاز برای آن را یک میلیارد تومان اعلام کرد که این مبلغ تخصیص یافت.با ساخت این اسکله، علاوه بر لنج‌های کوچکی که اکنون در بندر پهلو می‌گیرند، شرایط برای پهلوگیری کشتی‌ها نیز فراهم می‌شود و شرایط مناسب تری نیز از نظر شیلات برای این منطقه فراهم می‌شود.

براساس مصوبه مجلس هفتم در سال 83، مقرر شد که دولت تا زمان به پایان رسیدن طرح‌های عمرانی موجود اجازه تعریف و اجرای طرح جدیدی را ندارد که این مصوبه در سفرهای استانی دولت هفتم شکسته شد و در هر سفر تعداد زیادی طرح تعریف و مصوب شد.رحیمی، با بیان این که تمام این طرح‌ها و اعتبارات در اختیار رئیس سازمان شیلات شهری و کشوری است، می‌گوید: این طرح‌ها بر روی کاغذ مانده و تنها این افراد اعلام کرده‌اند که با تخصیص این بودجه قرار است اسکله در بندر ساخته شود و شرایط زندگی و معیشتی مردم نیز بهبود یابد؛ اما این طرح‌ها تنها بر روی کاغذ مانده است.وی، ادامه می‌دهد: با گذشت بیش از 2 سال از این مصوبه، اکنون اعلام شده که منطقه آزاد کیش اسکله خود را لایروبی خواهد کرد و پس مانده‌ها را در پشت اسکله خواهد ریخت و در آنجا این اسکله صیادی ساخته خواهد شد.

بندر چارک، در نزدیکی جزیره کیش است و مسئولان منطقه مدعی اند که کیش رونق خود را از این بندر دارد؛ اما اکنون که وضعیت جزیره رونق یافته است، مسئولان منطقه آزاد کیش دین خود را به بندر چارک ادا نمی کند. از سوی دیگر، استان هرمزگان نیز برخی مسئولیت‌های خود را بر عهده نمی‌گیرد؛ چرا که مسئول اجرای آنها را منطقه آزاد کیش می‌داند که این از جمله مواردی است که مورد توافق قرار گرفته بود. از آن جمله می‌توان به وضعیت آب بندر چارک اشاره کرد.تا پیش از این تامین آب بندر بر عهده منطقه آزاد کیش بود که آن هم با خرید دو دستگاه آب شیرین کن این وظیفه را بر عهده گرفت؛ اما پیش از نوروز این دستگاه‌ها خراب شد و مردم برای تامین آب شرب باید آن را خریداری می‌کردند.در سال جاری، سازمان آب منطقه ای استان، تامین آب شرب بندر را بر عهده گرفت؛ البته با این شرط که منطقه آزاد ابتدا دستگاه‌های آب شیرین کن را به حالت اول و سلامت خود بازگرداند و 2 چاه نیز حفر کند.

عضو شورای بندر چارک، در خصوص وضعیت آب‌شیرین‌کن‌ها می‌گوید: یک دستگاه آب‌شیرین‌کن با حجم 500 متر مکعب در روز به‌دلیل جلبک‌های کشند قرمز در دریا، از کار باز مانده است؛ چرا که این جلبک‌ها فیلترها را از کار می‌اندازند. به همین دلیل اکنون دستگاه‌ها خاموش است و تنها چیزی که می‌تواند راهگشا باشد، حفر چاه است.آب مایه حیات است. این شعاری‌ترین و تکراری‌ترین جمله‌ای است که می‌توان گفت؛ اما همه چیز از خوراک تا سطح بهداشت به این مایه حیات وابسته است و اکنون به یک مشکل و مسئله برای مردم برخی مناطق به‌خصوص در جنوب کشور تبدیل شده است. مشکلی که راه حل دارد؛ اما به دلایلی گره گشایی به زمانی دیگر موکول می‌شود.

همشهری استان‌ها

کد خبر 80115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز