همشهری آنلاین: توده سینماروهای ایرانی سلیقه و پسند مشابه و ثابتی دارند. هر فیلمی که در تیزرها و تریلرهایش چند چهره آشنای ژانر کمدی، چند نمای پایکوبی، اشارهای به ترانههای آنور آبی و یکی دو تا شوخی با سوژههای خط قرمزی داشته باشد و البته کارگردانی و فیلمنامه و بازیگری را جدی نگیرد، کموبیش میتواند خیالش از بابت فروش بالا در گیشه راحت باشد. فروش این فیلمها تضمینی است. چندین برابر سرمایه و زحمتی که صرف فیلم شده، به جیب سرمایهگذار و تهیهکننده برمیگردد و رقم قرارداد کارگردان و بازیگران هم پروژه به پروژه بالاتر میرود. تعدادی از فیلمهای سینمای ایران فعلا با این فرمول ساده روزهای خوبی را تجربه میکنند و آمارها از روزهای خوش سینمای ایران حکایت دارند. بنابر اعلام سازمان سینمایی، روز سهشنبه هفته گذشته که روز بلیت نیمبهای سینماست، ۲۴۵ هزار نفر فیلمهای در حال اکران را دیدند و به این ترتیب رکورد تعداد تماشاگر روزانه سینمای ایران شکست. تا اطلاع ثانوی، سینمای ایران بیش از هر چیزی از رکوشکنی لذت میبرد. کمدیهای پرفروش جور سایر ژانرها را میکشند و با ارقام درشتِ فروششان، واقعیت از دست رفتن تنوع و تکثر در سینما را کمرنگ جلوه میدهند.
رکوردشکنی با موضوعات متنوع
جز دستاندرکاران فیلمها، مدیران سازمان سینمایی هم از فروش بالای چند فیلم در حال اکران بسیار خشنودند. مصطفی کمیجانی، معاون دفتر نظارت بر نمایش سازمان سینمایی، با اشاره به رکوردشکنی دوباره سینما طی چند ماه اخیر گفت: «این خبری خوشحالکننده برای علاقهمندان سینمای ایران و در مجموع برای اهالی فرهنگ و هنر است که روز سهشنبه دوم آبان برای اولینبار حدود ۲۴۵ هزار نفر در یک روز از فیلمهای روی پرده دیدن کردند.» کمیجانی دلایل این رکوردشکنی را تنوع آثار روی پرده که شامل مضامین و موضوعاتی از قبیل کودک و نوجوان، خانواده، کمدی و اجتماعی دانست و گفت: «نیاز مخاطب به نشاط و سرگرمی در فضای عمومی و اعتماد او به مضامین آثار روی پرده و همچنین مدیریت صحیح سانسها و نمایش فیلمها که در تعامل دوسویه سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش شکل گرفته از جمله دلایل اصلی جابهجایی پیدرپی رکورد استقبال مخاطبان از سینمای ایران است.» کاملا واضح است که سینماروها نهایتا به تماشای دو سه فیلم ــ که کمدی یا فیلم کودک هستند ــ تمایل دارند و این رکوردشکنی به تمام فیلمهای روی پرده بیربط است. در خبر سازمان سینمایی از این رکوردشکنی، آمار روز سه شنبه هفته گذشته با ۳۰ خرداد سال جاری مقایسه شده که در آن تاریخ ۲۰۸ هزار نفر به تماشای فیلمهای روی پرده نشستند.
سهم ۸۰ درصدی ۲ فیلم
یکی از فیلمهایی که سبب این رکوردشکنی شده انیمیشن «بچهزرنگ» است. طبق اعلام روابط عمومی این فیلم، انیمیشن «بچه زرنگ» به تهیهکنندگی حامد جعفری در کمتر از یک ماه توانسته به فروش ۲۰ میلیارد تومانی برسد. این انیمیشن از پنجم مهرماه در سالنهای سینمایی سراسر کشور اکران شده و ۴ آبان، قبل از رسیدن به یک ماه اکران، توانست به فروش ۲۰ میلیارد تومانی و مخاطبی بیشتر از ۵۵۰ هزار نفری دست یابد. همچنین طبق اعلام سینمادیلی، این فیلم در روز سهشنبه هفته گذشته با ۴۵ هزار تماشاگر و فروش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی سهمی حدودا ۲۰ درصدی در رکوردشکنی تعداد تماشاگر روزانه سینما داشته است.
فیلم دیگری که نقش اصلی این رکوردشکنی است، «هتل» ساخته مسعود اطیابی و با بازی پژمان جمشیدی و محسن کیایی است که روز سهشنبه با ۱۴۴ هزار تماشاگر و فروش ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی سهمی ۶۰ درصدی در این موفقیت داشته است. ۱۸ فیلم دیگر در حال اکران، با همه تنوع موضوعی که معاون دفتر نظارت بر نمایش سازمان سینمایی از آن یاد کرده، رویهمرفته ۲۰ درصد در این رکوردشکنی نقش داشتهاند.
نظر شما