با وجود رشد شاخص کل بورس تهران در مبادلات امروز آن طورکه آمار ها نشان می دهد بخش زیادی از رشد ناشی از حمایت بازار سازان از سهام شرکت های بزرگ بوده است و این نمی تواند امید جدی برای رشد پایدار شاخص های بورس به وجود بیاورد.

ساختمان بورس

به گزارش همشهری، با وجود رشد شاخص کل بورس تهران در مبادلات امروز آن طورکه آمار ها نشان می دهد بخش زیادی از رشد ناشی از حمایت بازار سازان از  سهام شرکت های بزرگ بوده است و این نمی تواند امید جدی برای رشد شاخص های بورس به وجود بیاورد.

امروز در شرایطی شاخص کل بورس تهران ۱۰ هزار واحد رشد کرد که ارزش کل معاملات خرد ۳۰ درصد افت کرد و بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان نقدینگی نیز از بازار سهام خارج شد.

همه این ارقام به معنای آن است که رشد شاخص بورس چندان ناشی از ماهیت واقعی بازار نبوده است و صرفا اجرای سیاست های کنترلی و اقدامات بازارسازان درحمایت از سهام شرکت های بزرگ بورس منجر به رشد شاخص های شده است.

این حمایت ها بعد از آن اتفاق افتاد که امروز صندوق توسعه ملی نیز از تزریق ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی تازه به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد. اما شواهد گذشته نشان می دهد که تزریق نقدینگی نمی تواند در بلند مدت تغییر محسوسی در نماگرهای بازار سهام ایجاد کند و رشد دوباره شاخص نیازمند بازگشت اعتماد به بورس است.

در چنین شرایطی برآورد می شود مبادلات فردا نیز تحت تاثیر اجرای سیاست های حمایتی و کاهش فشار فروش در برخی نماد ها به صورت متعادل دنبال شود اما فعلا نمی توان از رشد های پایدار شاخص بورس سخن گفت.

کد خبر 802664
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha