صدای این ساز با صدای سهتار احمد عبادی هیچ تفاوتی ندارد.
به گزارش همشهریآنلاین از مهر در نشست کنسرت آینده شهرام ناظری و فرزندش حافظ که قرار است به همراه عالیم قاسماف و دخترش در پاریس اجرا شود، محور اصلی سخنان بر ساز سهتاری متمرکز شده بود که حافظ ناظری گفت مبدع و مخترع آن است.
حافظ ناظری که چندی پیش مدعی شده بود، 700 هزار دلار پیشنهاد یک کمپانی را به دلیل کاری دیگر رد کرده است، این بار در گفت وگوی خود با خبرنگاران گفت: زمانی که به آمریکا رفتم در تکنوازی و همین طور در همنوازیهای سه تار متوجه شدم که این ساز از نظر کوک و همچنین صدای بم به تغییر و اصلاح نیازدارد ضمن آنکه در قرن بیستم و با توجه به تغییر تکنیکها لزوم تغییر سازها به نحوی که جوابگوی تکنیک های جدید باشد مطرح است وهمه اینها موجب شد تا همان موقع طرح دو تا سه تار را بکشم و درسال 2002 در آمریکا به ثبت برسانم.
وی با تاکید بر این نکته که هدفش ساخت سازهای نو نبوده و نیست و اساسا موسیقی ایرانی هنوز به سازهای جدید نیاز ندارد در تشریح تفاوتهای سه تار جدید با سه تارهای موجود افزود: دراین سه تارکه هم اینک می بینید دسته پهن تر و دو سیم نیز به سیم ها افزوده شده که با این تغییر حدود 10 نت به آن اضافه شده است.
حافظ ناظری در توضیح دلایل انتخاب نام "حافظ" برای این سه تارها گفت: اسم حافظ صرفا به خاطر نام خودم نبوده است چرا که مهمتر از این موضوع معنی واژه حافظ به خاطر حفظ کنندگی (میراث شفاهی و موسیقی سه تار) واز سوی دیگر بلندی و بزرگی نام شاعر پرآوازه ایران از دیگر دلایل نام گذاری من برای این ساز بوده است و باید اضافه کنم که هر کدام از این سه تارها اسم دومی هم دارند مثلا نام دوم این ساز(به رنگ سیاه) "شب" است وهمین طور نام ها به تعداد سازها اضافه می شود.
در ادامه چکناوریان درباره شهرام ناظری و فرزندش گفت: چکناوریان در ادامه در باره ویژگی هنری حافظ ناظری گفت : من از آشنایی با ایشان خیلی خوشحالم وباید به همکاری اخیرمان در ضبط قطعه ای که در لندن اجرا شد اشاره کنم که برای من تجربه بسیار خوب و جالبی بود؛ حقیقتش اول نمی خواستم کار حافظ را رهبری کنم و فکر میکردم مثل خیلی از کارهای عادی موسیقی سنتی است ولی بعدا وقتی اثر را دیدم واقعا لذت بردم آنقدر فکر جدیدی توی کار بود که مرا جذب کرد، از نظر سازبندی و صداهای دوم و سوم و کلیت کار بسیار جالب بود ومهم تر از آن تلاش و تکاپوی ایشان در پیشرفت و تغییرو تحول در حین کار بود ؛ از روز اولی که قرار شد با هم همکاری کنیم هر روز حافظ دنبال یک چیز جدید بود.
چکناوریان با اشاره به اینکه شکست در جبهه مهم نیست بلکه مهم پیروزی نهایی در جنگ است گفت : امروز من می خواهم به حافظ تبریک بگویم ، صدای این ساز خیلی فوق العاده است و من امیدوارم یک روز برای این ساز که نتهای بم آن خیلی زیباست یک کنسرتو بنویسم و قشنگی آن به همین است که صدا و تمبر سازسه تار(سونوریته) عوض نشده است و حتی قوی تر شده و 11 نت هم بدون اینکه شخصیت ساز عوض شود به آن اضافه شده است و این ویژگی خیلی خوبی است .
چکناوریان در پایان گفت : صدای این ساز همان صدایی است که من از ساز استاد عبادی شنیدم؛ آن زمان که اپرای رستم و سهراب را می نوشتم رفتم پیش ایشان و همین صدا را از ساز استاد عبادی شنیدم ؛ این صدا نباید عوض شود این ساز ایرانی است و باید بماند ؛ این ساز (حافظ) هم پیشرفتی است که در ساخت این ساز به وجود آمده وقطعا می توانم بگویم که آینده خیلی خوبی در انتظار حافظ ناظری است.
در پایان این نشست شهرام ناظری در توضیح کنسرت اخیرش که قرار است در (16 مه) 26 اردیبهشت در پاریس برگزارشود گفت : من معمولا هر دو سال یک بار در سالن تئاتر "دو لاویل" شهر پاریس کنسرت داده ام ولی امسال برای اولین بار قرار است در تالار "سن پلی یل" که یکی از معروفترین تالارهای پاریس است در کنسرتی از موسیقی شرق که خیلی موسیقی خاصی است شرکت کنم.
ناظری در توضیح بیشتر این برنامه گفت : در این کنسرت قرار است برای اولین بار دو خواننده شناخته شده شرق به روی صحنه بروند چرا که تا به حال سابقه نداشته که دو خواننده معروف از شرق با هم به روی صحنه بروند، در غرب از این اتفاقها بسیار افتاده است اما این بار قرار است من و عالم قاسمف برنامه ای مشترک اجرا کنیم ؛ در حقیقت می شود گفت که یک کوارتت آواز شرقی است چون دختر قاسمف که یکی از خوانندگان خوب باکو است حضور دارد و حافظ هم علاوه بر نوازندگی سه تار آواز هم می خواند که می شود گفت کنسرتی با چهار خواننده برگزار خواهد شد و این اتفاق خیلی خوب و خاصی است .
ناظری درپاسخ به این سوال که آیا در ایران هم حاضر است با یک خواننده دیگر به روی صحنه برود گفت : من با هر خواننده ای - چه جوان و چه پیر؛ چه معروف و چه غیر معروف - که مقلد نباشد و یک شخصیت مستقل آوازخوانی داشته باشد حاضرم به روی صحنه بروم.