انتشار عمومی نخستین «بات مکالمه» (cahtbot) به‌وسیله شرکت OpenAI در ماه نوامبر ۲۰۲۳ که توجه‌ها را به پدیده‌ای جلب کرد که سال‌ها در حال تکامل بود: «مدل زبان بزرگ» هوش مصنوعی (LLM AI) و به دنبال آن بحث‌های داغی درباره تأثیر این پدیده جدید بر حرفه‌های گوناگون ازجمله روزنامه‌نگاری درگرفت.

BOOK

«خبرسازان: هوش مصنوعی و آینده روزنامه‌نگاری» نوشته فرانچسکو مارکنی به ترجمه دکتر علی شاکر (انتشارات همشهری) که هم‌زمان با بحث‌ها در این باره منتشرشده است، با جزئیات و با ذکر مثال‌های عملی و ملموس به تأثیر هوش مصنوعی بر این حرفه می‌پردازد. مارکنی در این کتاب استدلال می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند به روزنامه‌نگاران کمک کند تا خبرهای بیشتری را با سرعت بیشتر منتشر کنند و درعین‌حال وقت بیشتری برای تحلیل‌های عمیق‌تر داشته باشند.

مارکنی کتاب را با معرفی شخصیتی خیالی به نام «خبرساز» (newsmaker) آغاز می‌کند و از طریق او جستجوی‌های او – «فردی که در هر سازمان خبری حاضر است و مشتاق است ایده‌های جدید را امتحان کند و از شکست نمی‌ترسد»- استراتژی‌ها، فناوری‌ها و ابزارهای آزمایش‌شده در زمینه هوش مصنوعی را معرفی می‌کند.

نویسنده می‌گوید کتاب فقط درباره «چگونگی وارد کردن نوآوری و فناوری‌های نوظهور به روزنامه‌نگاری نیست» بلکه مطالب آن «به طور مستقیم به زمینه و عملکرد کار روزنامه‌نگاری مرتبط است».

این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول هوش مصنوعی را معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد که امروزه چگونه در روزنامه‌نگاری استفاده می‌شود. بخش دوم چالش‌ها و فرصت‌هایی را که هوش مصنوعی برای آینده روزنامه‌نگاری ایجاد می‌کند، بررسی می‌کند. و بخش سوم نکات عملی برای روزنامه‌نگاران و سازمان‌های رسانه‌ای در مورد چگونگی ادغام هوش مصنوعی در فرایند کاری خود ارائه می‌دهد.

مارکنی مطالب کتاب را با تکیه بر تجربیات خود به‌عنوان یک روزنامه‌نگار و همچنین یکی از پیشگامان توسعه ابزارهای هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری نوشته است. او مطالعات موردی از نحوه استفاده از هوش مصنوعی توسط سازمان‌های خبری مانند آسوشیتدپرس، وال‌استریت ژورنال و پروپابلیکا را ارائه می‌دهد و همچنین دربارهٔ پیامدهای اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری بحث می‌کند.

این کتاب برای هرکسی که بخواهد درک روشنی از آینده روزنامه‌نگاری داشته باشد، خواندنی است. این کتاب نگاهی بی‌طرفانه و امیدوارکننده به نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت و کمیت اخباری که مصرف می‌کنیم، دارد.

درنهایت مارکنی استدلال می‌کند که هوش مصنوعی یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند موجب بهبود روزنامه‌نگاری شود اما او همچنین هشدار می‌دهد که استفاده مسئولانه و اخلاقی از هوش مصنوعی ضروری است. روزنامه‌نگاران باید در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی شفافیت داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی آنها بی‌طرف و عادلانه است.

مترجم کتاب، دکتر علی شاکر در مقدمه‌اش بر کتاب می‌نویسد هدفش از ترجمه آن «در درجهٔ نخست تولید ادبیات موضوعی در زمینه هوش مصنوعی و روزنامه‌نگاری است» و ابراز امیدواری کرده است که کتاب بتواند «آغازی برای کنجکاوی‌های بعدی دانشجویان و علاقمندان به حرفهٔ روزنامه‌نگاری باشد.»

انتشارات همشهری کتاب «خبرسازان: هوش مصنوعی و آینده روزنامه‌نگاری» در ۱۷۱ صفحه و با قیمت ۱۳۰۰۰۰ تومان بازار کتاب فرستاده است.

چند نکته کلیدی از کتاب

- هوش مصنوعی می‌تواند به روزنامه‌نگاران کمک کند تا داستان‌هایی را که در غیر این صورت از قلم می‌افتاد، شناسایی و گزارش کنند.

- هوش مصنوعی می‌تواند به روزنامه‌نگاران در انجام وظایف تکراری مانند نوشتن گزارش‌های درآمدی یا پیاده‌سازی مصاحبه‌ها کمک کند.

- هوش مصنوعی می‌تواند به روزنامه‌نگاران کمک کند تا گزارش‌های خود را مخاطب‌محور کنند و برای مخاطبان خاصی هدف‌گذاری نمایند.

- هوش مصنوعی می‌تواند به روزنامه‌نگاران در مبارزه با اطلاعات نادرست و جعلی کمک کند.

کد خبر 803737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha