به گزارش همشهری آنلاین، انواع مختلف شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر به عنوان حوزه تازه و نسبتا پرمخاطب در ساحت رسانهها قد علم کرده و در مواردی به عنوان رقبای جدی رسانههای قدیمی همچنین روزنامه و رادیو تلویزیون ظاهر شده و فضای تازهای را به وجود آوردهاند. البته به اضافه چالشهای جدید در حوزه رسانه که در این زمینه، چهار کتاب تخصصی با موضوع رسانه و شبکههای اجتماعی در ادامه معرفی میشود.
- دستکاری در رسانه های اجتماعی
کتاب دستکاری در رسانههای اجتماعی»؛ پروپاگاندای رایانشی، نوشته ساموئل سی.وولی و فیلیپ ان.هاوارد با ترجمه عباس رضایی ثمرین و رسول صفر آهنگ در انتشارات همشهری به چاپ رسیده است. این کتاب از کاربران شبکههای اجتماعی چون «کنشگران اجتماعی خودکار» سخن به میان میآورد که وقتی برای تقویت سیاستمداران و موضع سیاسی آنها دست به فعالیت در رسانههای اجتماعی میزنند، گاهی با «ایجاد اجماع» و گاهی هم با ایجاد «توهم حمایت عمومی» از یک ایده یا سیاست بحثبرانگیز به سود آن هدف بهره میبرند و به نفع آن هدفها اقدام میکنند.
- اتاق خبر پلتفرمی
کتاب «اتاق خبر پلتفرمی؛ ملزومات تحول دیجیتال در نسل جدیدتحریریه ها؛ مدل ها و مطالعات موردی» نوشته جواد دلیری از سوی انتشارات همشهری منتشر شده است. این کتاب متاثر از تحقیقات و پژوهشهای رسانهای و دانشگاهی برای بررسی شرایط و بستر لازم برای بهرهگیری اتاقهای خبر رسانهها از تغییرات فناوری و اهمیت بهکارگیری آنها در فرایند جمعآوری، تولید و توزیع محتوا در مطبوعات و روزنامههایی که علاوه بر نسخهچاپی، نسخه آنلاین دارند و در حوزه چندرسانهای فعالیت میکنند، تدوین شده است.
- خبرسازان؛ هوش مصنوعی و آینده روزنامه نگاری
کتاب«خبرسازان: هوش مصنوعی و آینده روزنامه نگاری» نوشته فرانچسکو مارکنی با ترجمه علی شاکر، از سوی انتشارات همشهری منتشر شده است. نویسنده در این کتاب، از چالشها و مراوداتِ اهالی رسانه با همکار تازهواردشان یعنی «هوش مصنوعی» میگوید! نویسنده که خود از اهالی پرسابقه دنیای روزنامه و نشریات است، در این اثر ویژه و متفاوت خود دریچه تازهای از اخبار دنیای تکنولوژی را به روی مخاطب باز میکند و به طور دقیق و موشکافانه آینده دنیای روزنامهنگاری با حضور فناوری و الگوهای هوشمند را برای خوانندگان خود شرح میدهد.
- تروریسم پروپاگاندا برندینگ
کتاب «تروریسم، پروپاگاندا، برندینگ؛ ترفندهای داعش برای فروش آن لاین ترور» نوشته آناکروگلووا با ترجمه مهدی فروتن آغمیونی توسط انتشارات همشهری منتشر شده است. این کتاب، تکنیکهایی را تحلیل میکند که سازمانهای تروریستی در بازاریابی برای تشویق مردم به پذیرش ایدئولوژی خود و تبدیل آنها به حامیان فداکار به کار میگیرند. ایده اصلی کتاب این است که با توجه به توسعه فناوریهای دیجیتال و رسانههای اجتماعی، گروههای تروریستی از روشهای بازاریابی نوآورانه و راهبردهای تبلیغاتی برای ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان خود، به ویژه جوانان، بهره میگیرند.
نظر شما