کارت هوشمند ملی که کلید ورود به دولت الکترونیک است. افراد بسیاری برای صدور کارت خود اقدام کرده‌اند اما این افراد چگونه می‌توانند از روند صدور کارت خود مطلع شوند؟

کارت‌ ملی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، از سال ۱۳۹۱ صدور کارت ملی هوشمند به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک آغاز شده است و توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت همچنین کاهش مراجعه مستقیم مردم به ادارات دولتی و سهولت و سرعت انجام کار در فضای مجازی از ویژگی‌های کارت ملی هوشمند است.

کارت ملی هوشمند با هدف تسهیل فرایند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی، مبادله‌ خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه شده و دارای تراشه‌ الکترونیکی است که اطلاعات هویتی شهروندان از جمله اطلاعات شناسنامه‌ای، عکس، اثر انگشت، کد پستی و کلید انجام امضای دیجیتال را به‌ صورت امن و محافظت ‌شده در حافظه‌ خود ذخیره دارد.

با توجه به مسائل فنی و امنیت خاص و خدماتی که در فضای الکترونیکی برای این کارت در نظر گرفته شده است همچنین با در نظر داشتن کاربردهای مختلف آن، می‌توان گفت که کارت ملی هوشمند مهمترین سند احراز هویت است و دستگاه‌های مختلف با ارتباط با پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال می‌توانند برای خدمات مورد نظر خود احراز هویت افراد را انجام دهند.

برای همه ایرانیان واجد شرایط (همه افراد ۱۵ سال به بالا) کارت ملی هوشمند صادر می‌شود و این افراد می‌توانند برای دریافت کارت ملی هوشمند به ادارات پست، ثبت احوال و دفاتر پیشخوان در سراسر کشور مراجعه کنند.

اکنون بیشتر ایرانیان کارت ملی هوشمند دریافت کرده‌اند و برای ایرانیان خارج از کشور نیز تدابیری برای دریافت این کارت در نظر گرفته شده است اما با وجود همه پیش‌بینی‌های لازم گاهی کارت‌های ملی تقاضا شده از سوی هموطنان توسط ثبت احوال صادر می‌شود اما بنا به دلایلی به دست متقاضیان نمی‌رسد یا اینکه متقاضیان برای دریافت کارت خود اقدام نمی‌کنند.

برای همه ایرانیان واجد شرایط کارت ملی هوشمند صادر می‌شود و افراد می‌توانند به ادارات پست، ثبت احوال و دفاتر پیشخوان مراجعه کنند

براساس گزارش های ثبت احوال بعد از ثبت درخواست صدور کارت‌ ملی هوشمند توسط متقاضی و طی مراحل اداری، کارت برای وی صادر می‌شود اما متقاضی برای دریافت کارت اقدام نمی‌کند و تعدادی از این کارت‌ها رسوب می‌شود و در اصطلاح رسوب بسیاری از کارت‌های ملی هوشمند به دلیل مراجعه نکردن متقاضی به دفاتر پیشخوان دولت است.

همچنین یکی از این دلایل این است که پیامک دریافت کارت ملی هوشمند توسط متقاضی دریافت نمی‌شود و برهمین اساس هم متقاضی از صدور کارت خود مطلع نمی‌شود.

با این روش از روند صدور کارت هوشمند ملی خود مطلع شوید

چگونه متقاضی می‌تواند از روند صدور کارت مطلع شود و استعلام بگیرد

به محض آماده شدن و صدور کارت هوشمند ملی یک پیامک توسط ادارات یا دفاتر پیشخوان دولت به شماره تلفن همراه متقاضی که از وی در سامانه خدمات شهروندی ثبت شده است، ارسال می‌شود.

پیگیری وضعیت درخواست متقاضی برای صدور کارت ملی هوشمند از طریق کد دستوری #۶۰۹۰*۴* و از طریق سامانه NCR.IR توسط متقاضی فراهم است .


کد خبر 803876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha