قرار است نخستین کنفرانس بین‌المللی کوهستان پایدار در اردبیل برگزار شود و درباره موضوعات متنوعی ازجمله حفاظت از تنوع زیستی،تغییرات اقلیمی،مدیریت منابع طبیعی در مناطق کوهستانی و توسعه پایدار صحبت شود. شاید به‌ نظرتان این کنفرانس تخصصی باشد و علاقه‌ای به خواندن خبرهای تکمیلی در این‌باره نداشته باشید.

کوهستان

به گزارش همشهری آنلاین: اما واقعیت این است که بخشی از حیات ما به همین کوهستان‌ها و رشته کوه‌هایی که در کشورمان به وفور یافت می‌شود، بستگی دارد و کوهستان‌ها منبع اصلی تامین آب شرب به‌ویژه برای کشورهای خشک و کم‌آبی مانند ایران هستند. در واقع ما از نعمتی برخورداریم که هر کشوری از آن برخوردار نیست اما در کشور قانونی که به این منابع ارزشمند بپردازد، وجود ندارد و پدیده‌هایی مثل کوه‌خواری و ساخت‌وساز در دامنه کوه‌ها، انباشت زباله، فشار بیش از حد چرای دام در مراتع، تغییر کاربری‌ها، بوته‌کنی و جاده‌سازی‌ برخی از عواملی است که کوهستان‌های ما را به‌سمت تخریب و فرسایش خاک پیش می‌برند.

این در حالی است که هر اکوسیستمی مانند کوه‌ها، رودخانه‌ها، دریاها و تالاب‌ها خدمات و کالاهای مخصوص به‌خود را برای بشریت دارد که مهم‌ترین موهبت و کالای کوهستان آب شیرین، آب مصرفی در کشاورزی برای تولید بخش عمده‌ای از مواد غذایی و همچنین علوفه مورد نیاز میلیون‌ها رأس دام است؛ در واقع دارابودن همین ویژگی‌هاست که بهره‌برداری از این منابع را به شیوه‌ای پایدار ضرورت می‌بخشد.

بیشتر بخوانید:

در واقع تمام شریان‌های حیاتی را که برای زیست انسان لازم است، کوه‌ها در اختیار قرار می‌دهند؛ هوا را تلطیف می‌کنند، از نظر چشم‌انداز و زیبایی‌های طبیعی منحصربه‌فرد هستند، جاذبه گردشگری بی‌نظیری در اختیار انسان قرار می‌دهند و منابع ژنتیک غنی دارند که در آینده می‌تواند به کمک انسان و حفظ محیط‌زیست بیاید. علاوه بر این ورزشکاران و کوهنوردان از این نعمت خدادادی می‌توانند به وفور استفاده کنند.

البته اینها بخشی از کالاها و خدمات کوهستان است که در همین حد هم نظارت جدی بر کوهستان‌ها را ضروری می‌کند. برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی و رویدادهای ملی در این زمینه نیز می‌تواند کمک شایانی به شناساندن این اکوسیستم به مردم و اهمیت کوهستان و حفاظت از آن بکند.

کد خبر 804043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha