در آستانه یک‌ساله شدن تصویب و ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای صفر و در حالی که هنوز هیچ خودرو جدید خارجی به بازار کشور وارد نشده، در روزهای اخیر جزئیات بیشتری از قیمت اولین خودروهای وارداتی به کشور مشخص شده است.

واردات خودرو

به گزارش همشهری، سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی قیمت قطعی ۶ خودرو وارداتی به کشور در مبادی ورودی را اعلام کرد. همزمان، هیات دولت جدیدترین تعرفه ورودی خودروهای سواری صفر را با اعمال تغییراتی در تعرفه‌های پیشین ابلاغ کرد.

وارداتی‌ها چند قیمت خوردند؟

بر اساس اطلاعیه جدید سامانه یکپارچه، کمترین قیمت پایه‌ اعلام شده برای خودروهای مذکور، یک میلیارد و ۶۵۱ میلیون تومان مربوط به خودرو بستیون T۷۷ و بیشترین قیمت پایه متعلق به خودرو هونگچی H۵ است که ۲ میلیارد و ۲۹۱ میلیون تومان تعیین شده است.

در اطلاعیه سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، همچنین آمده است که قیمت‌های اعلام شده، قیمت قطعی در مبادی ورودی است و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص همچون بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و... به قیمت‌های فوق اضافه خواهد شد.

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، قبلا درباره شیوه تعیین قیمت خودروهای وارداتی گفته بود: قیمتی که سازمان حمایت برای خودروهای وارداتی اعلام می‌کنند، همان قیمت کف کارخانه بوده که سود شرکت واردکننده نیز داخل آن لحاظ می‌شود.

به گفته وی، این سازمان پس از بررسی صورت‌های مالی و اعمال هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال خودروها، درصد سودی برای هر خودرو مشخص می‌کند که این سود برای خودروهای وارداتی، ۲۰ الی ۲۵ درصد است.

افزایش حقوق ورودی خودروهای وارداتی

در عین حال هیات وزیران در آخرین مصوبه خود سود بازرگانی واردات خودروهای سواری را افزایش داد.

بر اساس مصوبه جدید، سود بازرگانی واردات خودروهای سواری را بر اساس حجم موتور شامل کمتر از ۱۰۰۰ تا بالای ۳۰۰۰ سی‌سی، بین ۲۰ درصد تا ۱۷۵ درصد تعیین شده است. بازه تعرفه‌ای واردات خودروهای سواری پیش‌تر بین ۱۶ تا ۱۷۱ درصد بود.

بر این اساس، خودروهای وارداتی پس از ورود به گمرک در سه مرحله مشمول افزایش قیمت می‌شوند؛ در مرحله اول تعرفه گمرکی ۲۰ تا ۱۷۵ درصدی به قیمت پایه خودرو افزوده می‌شود. مرحله بعدی سود بازرگانی است که با توجه به اظهارات سخنگوی شورای رقابت درباره فرمول قیمتگذاری خودروهای وارداتی، به نظر می‌رسد در قیمت اعلام شده برای ۶ خودرو جدید وارداتی محاسبه شده است.

در نهایت نیز هزینه‌هایی مانند مالیات، هزینه حمل و نقل، پلاک‌گذاری، گواهی اسقاط به قیمت خودرو اضافه می‌شود که مجموع این هزینه‌های پس از ترخیص بین ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود. فعالان بازار و کارشناسان حوزه خودرو معتقدند واردات خودرو به شرط اعمال تعرفه‌های پایین و تسهیل و تسریع واردات می‌تواند بر تنظیم قیمت در بازار خودرو اثرگذار باشد.

این در حالی است که آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده با وجود تصویب در هیات دولت هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است.

در همین رابطه گمرک جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که ورود و تخلیه خودروی کارکرده بدون ثبت سفارش ممنوع است. سرپرست دفتر واردات گمرک در نامه‌ای به کلیه مدیران کل و مدیران گمرکات اجرایی ابلاغ و اعلام کرد که ورود به کشور و تخلیه خودروهای کارکرده که فاقد ثبت سفارش هستند، ممنوع خواهد بود.

گام تازه در واردات خودرو؛ تعیین تعرفه و قیمت جدید | خودروهای وارداتی با چه قیمتی به بازار می رسند؟

کد خبر 804091
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    4 0
    مشخص است که وزیر صمت ... قصدی برای کاهش قیمت خودرو ها ندارد
  • مرتضی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    5 0
    بعد از 19 ماه صحبت از واردات خودرو اخرش ...................
  • سامان IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    3 0
    مگر وزیر نگفته بود تعرفه را کم میکنیم چی شد .. یعنی این مسولین فقط حرف می زنند .. حالا واردات برای افراد حقیقی ازاد شده ؟ یعنی یک نفر میتواند برای خودش خودرو بیاورد یا یک سال دیگر طول میکشد اجرایی شود ...
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    4 0
    یعنی خودروساز داخلی با سالها حمایت نمی تواند با مدل های ارزان قیمت خارجی راقابت کند؟ یعنی یک خوردرو ارزان خارجی با قیمت 750 میلیون تومان که 15 درصد آن هم عوارض دولتی باشد را مردم خواهند خرید ولی دنا توربو ارزانتر را نخواهند خرید یا شاهین را نخواهند خرید ؟ گفتن واقعیت ها ممنوع است یا نظر دادن ؟
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    4 0
    ارزانترین محصولات مثلا کیاموتورز کیا پیکانو صفر در کشور های همسایه به قیمت حداکثر ، حداکثر 600 میلیون تومان با ضمانت و سرویس و ... آیا خودروسازان داخلی با این همه تنوع خودرو و سالها حمایت نمی توانند با این مدل خودرو ها رقابت آزاد در کشور ما داشته باشند. تقصیر مردم است ؟
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    وزیر صمت باید عوض شود