اگر می‌خواهید بدانید کل واقعیت جهان از یک ساختار ریاضی پیروی می‌کند، اگر می‌خواهید بخوانید که در شرایطی نامتلاطم چگونه انسان‌های نجیب تحقیر می‌شوند و احتمالاً از دلایل کودتا در تاریخ ایران بدانید، این گزارش را بخوانید.

کتابفروشی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: نشر نو کتاب «جهان ریاضی ما» را منتشر کرده است و رمان معروف «خاطرات خانه مردگان» که به الهام از خاطرات زندان داستایفسکی پیشتر منتشر شده بود با ترجمه مستقیم از روسی به بازار آمد. همچنین انتشارات امیرکبیر «سفرنامه جیمز مونسریف بالفور» را راهی بازار کتاب کرده است که این کتاب به دلایل کودتای سوم اسنفد ایران می‌پردازد.

رنج کشیدن انسان‌هایی نجیب با تحقیر و بدرفتاری | می دانستید که کل واقعیت یک ساختار ریاضی است؟ | دلایل کودتا در ایران را بدانید

خاطره خانه مردگان

رمان «یادداشت‌هایی از خانه مردگان» نوشته «فئودور داستایفسکی» با ترجمه از روسی به فارسی سعیده رامز، به تازگی از سوی نشر نو به چاپ ششم رسیده است.

فیودور داستایفسکی، یکی از بزرگترین نویسندگان قرن نوزدهم روسیه، در پی اتهامی سیاسی، چهار سال را در یک اردوگاه کار اجباری در سیبری گذراند. تجربه وحشتناکی که بعدها به نوشتن یادداشت‌هایی از خانه مردگان، یکی از شاهکارهای ادبیات کلاسیک، انجامید. این رمان آمیزه‌ای است از وقایع، بحث‌های فلسفی و تجربه رنج‌های روانی که با ظرافتی بی‌نظیر از چشم‌انداز یک زندانی محکوم به مرگ روایت می‌شود.

این رمان، اولین بار سال ۱۸۶۲ منتشر شد. فئودور داستایفسکی به خاطر عضویت در گروهی مخفی از آرمان گرایان، در سال ۱۸۴۹ بازداشت و به یکی از اروگاه‌های کار در سیبری تبعید شد. این تبعید که مشکلات روحی و جسمانی زیادی را برای داستایفسکی به وجود آورد، مایه الهام او برای خلق این رمان شد. داستان این رمان توسط مردی روایت می شود که به خاطر قتل همسرش به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. داستایفسکی در این کتاب به شکلی روشن و ملموس، شرایط جهنم گونه‌ زندان را به تصویر می کشد: بی رحمی نگهبانانی که عاشق اذیت و آزار زندانیان هستند؛ شرارت زندانیانی که از کشتن کودکان لذت می برند؛ و رنج کشیدن انسان‌هایی نجیب به خاطر تحقیر و بدرفتاری.

نشر نو این رمان خواندنی ۴۰۸ صفحه‌ای را به بهای ۲۹۰ هزار تومان منتشر کرده است.

جهان ریاضی ما

کتاب «جهان ریاضی ما» با زیرعنوان «جست‌وجوی من در پی ماهیت غایی واقعیت» نوشته ‌مکس تگمارک را میثم محمدامینی به فارسی برگردانده و به‌تازگی از سوی نشر نو منتشر شده است.

جهان ریاضی ما یک سفرنامه است؛ روایت سفری است اعجاب‌انگیز در زمان و مکان، از دورترین گذشته قابل‌تصور تا زمان حال و آینده بسیار دور، از ذرات کوچک‌تر از اتم تا ابعاد کهکشانی و بسیار فراتر از آن. مکس تگمارک در این کتاب یافته‌های جدید کیهان‌شناسی و مکانیک کوانتومی را با زبانی ساده و روشن و بدون اتکا به فرمول‌های ریاضی توضیح می‌دهد. سوای سبک خاص نویسنده که با دوری‌کردن از لحن خشک و سرد مرسوم در نوشته‌های علمی، خواننده را در تجربیات شخصی و عاطفی خود در طول این سفر فکری همراه می‌کند، جهان ریاضی ما تفاوت مهم دیگری نیز با سایر کتاب‌های ترویج علم دارد.

تگمارک در این کتاب، افزون بر توضیح نظریه‌های استاندارد فیزیک، از مرز آخرین یافته‌های علم فراتر می‌رود و فرضیه بلندپروازانه خودش به نام «فرضیه جهان ریاضی» را توضیح می‌دهد و می‌کوشد از آن دفاع کند. مطابق این فرضیه، کل واقعیت اساسا یک ساختار ریاضی است.

مکس تگمارک، ‌زاده ۵ می ‌۱۹۶۷، فیزیک‌دان و اخترشناسی سوئدی– آمریکایی است. او استاد مؤسسه تکنولوژی ماساچوست است و همچنین، نهادهای علمی و فناورانه متعددی را بنیان گذاشته است. عمده تحقیقات و فعالیت‌های تگمارک بر توسعه دانش هوش مصنوعی تمرکز دارد.

براین گرین، فیزیک‌دان و نویسنده واقعیت پنهان و جهان آراسته درباره این کتاب می‌گوید: جهان ریاضی ما جسورانه با یکی از عمیق‌ترین پرسش‌ها در فصل مشترک فیزیک و فلسفه مواجه می‌شود: چرا ریاضیات در توصیف کیهان چنین موفقیت خیره‌کننده‌ای دارد؟ مکس تگمارک با سبک نگارش شیوا و توضیحات آسان‌فهم خود، خواننده را به‌سوی یک پاسخ ممکن راهنمایی می‌کند و نشان می‌دهد که اگر حق با او باشد، فهم ما از خود واقعیت چطور از اساس دگرگون می‌شود.

نشر نو این کتاب ۶۱۹ صفحه‌ای را به بهای ۵۸۰ هزار تومان به‌تازگی منتشر کرده است.

سفرنامه جیمز مونسریف بالفور

کتاب «سفرنامه جیمز مونسریف بالفور» با زیرعنوان وقایع اخیر ایران را ساسان طهماسبی به فارسی برگردانده و به تازگی از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

دولت انگلیس برای اجرای مفاد قرارداد ۱۹۱۹ آرمیتاژ اسمیت – معاون سابق خزانه داری بریتانیا – را در سال۱۳۳۸ق. به ایران اعزام کرد. وی در رأس گروهی از مستشاران امور مالی به ایران آمد، اما به‌دلیل مخالفت‌های گسترده با قرارداد، نتوانست کاری انجام بدهد و بعد از ۵ ماه، به انگلیس بازگشت. با وجود این، دستیارش جیمز مونسریف بالفور در ایران ماند و بعد از کودتای سوم اسفند، مدتی با سیدضیاء طباطبایی همکاری کرد، ولی پس از سقوط کابینه سیدضیاء، او نیز به ناچار از ایران خارج شد. بالفور در مدت اقامتش در تهران که بیش از ۱۴‌ ماه به طول انجامید، برای شناخت بهتر وقایع پس از انقلاب مشروطیت ایران، با دقت و کنجکاوی بسیار، اطلاعات ارزشمندی درباره اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران به‌دست آورد؛ بنابراین در سفرنامه‌اش، گزارش‌های ارزشمند و منحصربه فردی را درباره طیف گسترده‌ای از مسائل از قبیل نظام مالی و اداری ایران، ادیان و اقلیت‌های مذهبی، روابط روسیه و انگلیس با ایران، عملکرد کابینه‌های دوران مشروطیت، ناآرامی‌های شمال ایران، کودتای سوم اسفند و دلیل ناکامی سیاست‌های انگلیس در ایران ارائه داده است.

انتشارات امیرکبیر این کتاب ۳۳۸ صفحه‌ای را به بهای ۲۲۵ هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است.