مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

جواد نصرتی: دلفین‌ها در شرایط ویژه و وقتی که خطری متوجه آنهاست، می‌توانند هنگام خواب تنها به نیمی از مغز خود استراحت ‌دهند و نیمه دیگر مغز آنها کاملا فعال است.

به گزارش لایوساینس، دلفین‌ها برای گرفتن هوا باید مرتبا به سطح آب بیایند و همین امر خطرات زیادی را متوجه آنها می‌کند. این پستانداران دریایی در شرایطی که خطری جدی متوجه آنها باشد، شب‌ها که برای تنفس به سطح آب می‌آیند، نیمی از مغز خود را هوشیار نگه می‌دارند تا با خطرات مقابله کنند.[چطور دلفین‌ها و وال‌ها می‌خوابند؟]

اما نکته جالبی که در رفتار دلفین‌ها مشاهده شده این است که این بی‌خوابی که گاه می‌تواند چند روز به طول بکشد، در رفتار و واکنش‌های دلفین‌ها به خطرات هیچ خللی وارد نمی‌کند.

دانشمندان در تحقیقاتی که در این باره داشته‌اند دلفین‌ها را چند روز در حالت نیمه‌خواب، مورد آزمایش قرار دادند. در این آزمایش‌ها آنها شنوایی و بینایی دلفین‌ها را در حالت نیمه‌خواب تحریک کردند و در تمامی موارد دلفین‌ها همانند بار اول به همه محرک‌ها واکنش نشان دادند.

در آزمایش‌های مربوط به بینانی، دانشمندان یک تصویر را جلوی یکی از چشم بیدار دلفین قرار می‌دادند که دلفین در تمام مدت چند روزی که در حالت نیمه‌خواب بود، یک واکنش یکسان به این تصویر نشان می‌داد. اما نکته جالب این آزمایش این بود که وقتی این تصویر را در مقابل چشم دیگر دلفین که به خواب رفته بود قرار دادند، همان واکنش را از دلفین مشاهده کردند.

دانشمندان پس از دیدن این واکنش، این موضوع را مطرح کردند که احتمالا نیم‌کره‌های مغز دلفین‌ها با هم در ارتباط است و مدام اطلاعات مبادله می‌کنند. در این آزمایش‌ها همچنین خون دلفین‌ها مورد مطالعه قرار گرفت که مشخص شد هیچ علائمی از کم‌خوابی در خون آنها دیده نمی‌شود.

کد خبر 80487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز