گروه بورس: به گفته رئیس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس؛ میانگین بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس به 21‌درصد رسید.

به گزارش همشهری، سال گذشته سازمان بورس واوراق بهادار با صدور مجوز تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری برنامه جدیدی را برای رونق معاملات بورس و همچنین افزایش دادو ستد سهام در بورس تهران آغاز کرد. این سازمان تاکنون مجوز فعالیت 13‌صندوق کوچک و یک صندوق بزرگ را در بورس صادر کرده است.

پس از گذشت یک سال از آغاز فعالیت این صندوق‌ها آمار‌های ارائه شده حاکی از آن است که با وجود رکود مبادلات بورس در سال گذشته، عملکرد این شرکت‌ها نمره قبولی دریافت کرده و به‌نظر می‌رسد با رونق معاملات بورس تهران در سال‌جاری میانگین بازدهی این صندوق‌ها با افزایش بیشتری همراه شود.

به اعتقاد کارشناسان تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس باعث افزایش مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران می‌شود. این صندوق‌ها می‌توانند با جذب پس انداز‌ها به‌صورت تخصصی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند.

آخرین اطلاعات رسمی بورس تهران نشان می‌دهد میانگین بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بورس در سال گذشته به 21 درصد رسیده است. این در حالی است که در میان این صندوق‌ها یک صندوق توانسته است در سال‌جاری به بازدهی 100 درصدی دست پیدا کند.

رضا کیانی رئیس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در این‌باره به همشهری گفت: میانگین بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال‌گذشته به 21درصد رسید و این رقم با توجه به بازدهی کل بازار در سال گذشته که منفی 11درصد بود رقم بسیار مناسبی ارزیابی می‌شود.

وی افزود: بیشترین میزان سودآوری در سال گذشته مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی بود که توانست 86 درصد سود به‌دست آورد.

این در حالی است که میانگین بازدهی این صندوق در سال‌جاری به 100‌درصد رسیده است. وی با بیان اینکه پس از بانک ملی شرکت کارگزاری سهم آشنا با 40‌درصد بازدهی در رتبه دوم قرار گرفته است، تاکید کرد:صندوق‌های سرمایه‌گذاری خبرگان و پیشتاز نیز هرکدام با کسب بازدهی 30‌درصدی در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.

کیانی در پاسخ به این پرسش که میزان گردش معاملاتی این صندوق‌ها در بورس چقدر است، تاکید کرد: گردش معاملاتی این صندوق‌ها نسبت به سرمایه‌شان 142‌درصد بوده و حجم صدور و ابطال این صندوق‌ها در سال گذشته رقم بالایی را شامل می‌شد.

وی با بیان اینکه گردش مناسب معاملاتی این صندوق‌ها کمک زیادی به جریان معاملات بورس می‌کند، تاکید کرد:حجم سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته به 147‌میلیاردو 400‌میلیون تومان رسید که از این رقم 5/78‌میلیارد تومان به خرید سهام 9و/68میلیارد تومان به فروش سهام در بورس اختصاص داشت.

رئیس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته به 52 میلیارد و 600 میلیون تومان رسید که از این رقم 22‌میلیاردو 600 میلیون تومان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص داشت و 30 میلیارد تومان نیزارزش صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین است.

او افزود: تاکنون 1245‌سرمایه‌گذارحقیقی و حقوقی از طریق این صندوق‌ها در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از این تعداد 84‌سرمایه‌گذار حقوقی و 1175سرمایه‌گذار نیز حقیقی هستند.

به گفته کیانی صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان که نخستین صندوق بزرگ است با جذب 310‌نفر رتبه نخست جذب سرمایه‌گذاران را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان توانست در سال گذشته در طول 44‌روز فعالیت 4درصد بازدهی به دست بیاورد.

صدور مجوز جدید

رئیس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس واوراق بهادار همچنین از اعطای یک مجوز جدید برای تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خبر دادو گفت: روز شنبه مجوز تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری بیمه ایران نیز صادر شد و این شرکت بعد از این می‌تواند با آغاز پذیره نویسی سهام و تایید سازمان، فعالیت خود را آغاز کند.

او افزود: درحال حاضر، چندین درخواست برای تاسیس صندوق‌های جدید به بورس ارائه شده که در حال بررسی است. کیانی تاکید کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان بهار 2 صندوق جدید سرمایه‌گذاری دیگر نیز پس از صدور مجوز فعالیت خود را آغاز کنند.

تصویب مقررات زمین و ساختمان

رئیس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس واوراق بهادار از تصویب مقررات صندوق‌های زمین و ساختمان در سازمان بورس خبر داد و گفت: مقررات صندوق‌های زمین و ساختمان در سازمان بورس به تصویب رسیده است و بر این اساس، نخستین صندوق زمین وساختمان تا پایان ماه جاری فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

رضا کیانی افزود: در خواست‌های متعددی برای تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان به سازمان بورس وا وراق بهادار ارسال شده که هم‌اکنون در دست بررسی است. کیانی تاکید کرد: صندوق‌های زمین و ساختمان در قالب یک مؤسسه غیرتجاری نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و شخصیت خصوصی دارند.

کد خبر 80502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز