نمایشگاه فناوری نانو با نام «ایران نانو» روز گذشته به ایستگاه پایانی رسید. در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰شرکت دانش‌بنیان ایرانی حضور داشتند که طی ۴روز محصولات دانش‌بنیان خود را به جمع عظیم علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان ارائه و معرفی کردند.

نمایشگاه نانو

به گزارش همشهری آنلاین، نکته مهم و البته قابل‌تحسین این نمایشگاه، توسعه محصولات تمام‌ایرانی با هدف خودکفایی و قطع وابستگی به کشورهای خارجی برای واردات محصولات پایه و تکمیلی بود. از محصولات بهداشتی، درمانی، صنعتی تا محصولات پوششی و شیمیایی با افتخار با برچسب ساخت ایران در این نمایشگاه ارائه شد.

عقد ۳ قرارداد مهم

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در روز سوم نمایشگاه ایران‌نانو رخ داد، عقد ۳قرارداد صنعتی فناوری نانو با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری بود. این قراردادها شامل فروش محصول پوشان و اپوکسی نانو برای ماهیچه‌های ریخته‌گری به‌روش کلدباکس، فروش محصول ورقه‌های فومیزه نانویی برپایه PVC برای کاربرد در دکوراسیون ساختمان و ساخت ۴۵۰واحد با بتن سبک و مستحکم نانویی است.

افتخارآفرینی دانش‌بنیان‌ها در ایران‌نانو ۱۴۰۲ | غرفه جدیدی که برای اولین بار تشکیل شد

خودکفایی دارویی با تولیدات نانوداروها

یکی از شرکت‌های سرآمد در حوزه تولیدات داروهای مکمل بومی شرکت‌کننده در نمایشگاه امسال که به‌عنوان نخستین شرکتی که تکنولوژی سوپو لیپوزومال را بومی سازی کرده است شناخته می‌شود، ۴محصول را با حضور دکتر دهقانی رونمایی کرد. اسماعیلی داروساز این شرکت در گفت‌وگو با همشهری گفت: «تا قبل از این ما واردات لیپوزوم را داشتیم اما به همت این شرکت، این فناوری در داخل بومی‌سازی شده است. خاصیت لیپوزومال نسبت به نوع خارجی این است که باعث می‌شود داروها و مکمل‌ها عوارض کمتر و در عوض جذب بیشتری داشته باشند و در نتیجه فراهمی زیستی فناوری بالاتری می‌دهد و به همین دلیل به غلظت خونی مدنظر با مقدار کمتری می‌رسیم.» شرکت سازنده ۴مکمل ایمونوزوم، هموزوم، ویتامین دی لیوزومال و بونیزم، شرکت فناور برتر در پارک علم و فناوری پردیس معرفی شده است. به‌گفته داروساز این شرکت، مکمل‌های دارویی آنها می‌تواند یک جایگزین مطمئن و حتی بهتر از نمونه‌های خارجی باشد.

کاتالیست ایرانی

شکوفه حسینی، کارشناس تحقیق و توسعه شرکت سازنده کاتالیست ایرانی در گفت‌وگو با همشهری درباره این محصول دانش بنیان گفت: «کاتالیست شرکت دانش‌بنیان ایرانی در زمینه نفت و پتروشیمی استفاده می‌شود. باتوجه به فرایندهای زیاد در این صنایع، کاتالیست‌های مربوط به هر کدام هم ساخته می‌شود. سبد محصولات این شرکت بسیار متنوع است. پیش از این ما مجبور بودیم کاتالیست‌ها را از خارج کشور وارد کنیم ولی با توجه به تحریم‌ها و عدم‌امکان ورود، دانشمندان ایرانی موفق به رفع نیازمندی واردات شده و نمونه بومی را در کیفیت‌هایی مشابه نمونه خارجی و حتی بالاتر، تولید کردند.»

اولین‌های ایران نانو

غرفه محصولاتی با نوآوری جهانی شاید یکی از جدیدترین غرفه‌های این نمایشگاه بود. در ۱۳ دوره گذشته نمایشگاه فناوری نانو چنین غرفه‌ای وجود نداشت، اما امسال با حضور محصولات در حال توسعه فناوری دارای نوآوری جهانی برپا شد. البته به‌جز غرفه محصولات دارای نوآوری جهانی، غرفه ستاد اپتیک و کوانتوم، غرفه شرکت‌های فعال در زمینه کوانتوم ازجمله بخش‌های اضافه‌شده به چهاردهمین دوره نمایشگاه فناوری نانو بوده است. اما در غرفه محصولات دارای نوآوری جهانی، محصولات متعددی در زمینه پزشکی، صنعتی، محیط‌زیست، الکترونیک که از فناوری نانو برای توسعه محصولات خود سود برده بودند، به بازدیدکنندگان معرفی شد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی دانش‌آموزان با فناوری نانو

حضور دانش‌آموزان در قالب تورهایی که برای آشنایی آنها با فضای فناوری‌های نانو تدارک دیده شده بود، یکی از زیباترین تصاویر روزهای نمایشگاه را خلق کرد. جنب و جوش دختران و پسران مدرسه‌ای که با هیجان در برخی از غرفه‌ها با وسایل کار و حتی بازی می‌کردند، فضای نمایشگاه را شاد کرده بود. سایر تورهای فناورانه نیز با هدف آشنایی دانشجویان، اعضای هیأت‌علمی و مسئولین دانشگاهی با توانمندی‌های علمی کشور در حوزه فناوری نانو، آشنایی دانشجویان و استادان با ستاد نانو، اهداف، سیاست‌ها و حمایت‌های این سازمان، تقویت روحیه امید و خودباوری در جامعه به‌ویژه در میان نسل جوان و دانشجویان با جذب مشارکت نهادهای ترویجی در برگزاری تورهای علمی امیدبخش در این چند روز به قوت خود و با استقبال دانشگاهیان برپا بود.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 805456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha